بازار اشتغال با سند همکاری ایران و چین متحول می شود؟

یک کارشناس حوزه کار امضای سند همکاری میان ایران و چین را در توسعه و تحول بازار اشتغال، روزآمد کردن بخشهای فنی و رونق صنعت کشور موثر خواند و در پاسخ به چرایی واکنشها نسبت به این توافق، گفت: ایران کشوری مستعد، با منابع غنی و آینده دار است و ما برای توسعه یافتگی بیشتر به سرمایه گذاری چین و عقد چنین سند همکاری نیاز داشتیم و نمی توانستیم بیش از این منتظر غربی ها و اروپایی ها بمانیم.

حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و تاثیر آن بر بازار کار و اقتصاد کشور ابراز عقیده کرد و گفت: برخلاف انتقادها و واکنشهایی که نسبت به امضای این سند ایجاد شده دیدگاه من نسبت به این سند همکاری مثبت است.ما تاکنون حتی یک وجب از خاک کشورمان را به بیگانگان نداده ایم و نظام جمهوری اسلامی اجازه نداده که به استقلال این کشور خدشه ای وارد شود بنابر این نباید قضاوت نادرست کنیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که دچار تحریم هستیم و ظالمانه ترین فشارها از بیرون به مردم و کشور وارد می شود و غربی ها و اروپایی ها هم حاضر به همکاری با کشورمان و مشارکت در زیرساختهای ایران نیستند، نیازمند تغییر راهبرد در سیاست خارجی هستیم و بر همین اساس نگاه به شرق و کشورهای دیگر در دستور کار مقامات و مسئولان کشور قرار گرفته است.

این کارشناس حوزه کار، امضای سند همکاری میان ایران و چین را در توسعه بازار کار و صنعت کشور اثرگذار خواند و افزود:کشور ما با استعدادها و منابع غنی و جمعیت با فرهنگ و تمدنی کهن است و به همین منظور نیاز به توسعه دارد ما نمی توانیم منتظر کشورهای اروپایی و غربی باشیم و توسعه یافتگی دلیل اصلی برای عقد سند همکاری با چینی ها است.

وسوسه کشورها از حجم ۵۰۰۰ میلیارد دلاری تجارت چین!

حاج اسماعیلی از چین به عنوان یکی از اقتصادهای برتر دنیا نام برد و ادامه داد: حجم تجارت و واردات و صادرات چین در سال گذشته ۵۰۰۰ میلیارد دلار بوده است و طبعا کشوری با چنین اقتصاد بزرگی هر کشوری را برای همکاری وسوسه می کند.چینی ها طی دهه های گذشته جزو شرکای اول تجاری ما بوده اند و در بخشهای مختلف از جمله راه سازی و ساخت و ساز مشارکت داشته اند.

وی افزود: در حال حاضر چینی ها با بیش از ۱۵۰ کشور دنیا همکاری دارند و در صنعت نفت و گاز صاحب تکنولوژی و در صنعت برق، راهسازی و ساختمان پیشرو هستند لذا با آینده درخشانی که این کشور دارد می تواند در همه بخشهای اقتصاد به ما کمک کند.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: این حق مردم است که درباره مسایل مهم، قراردادهای همکاری یا ارتباط با کشورهای مختلف و به طور کلی تصمیماتی که در کشور گرفته می شود مشارکت داده و از نظر آنها به صورت علمی استفاده شود. لذا باید با مردم و جامعه صحبت کنیم و آنها را در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها مشارکت بدهیم.

وی درباره جزییات و متن سند همکاری اظهار کرد: این سند کلی است و اقدامات جزیی در آن نیامده است؛ به طور معمول در چنین سندهایی عدد و رقم وجود ندارد بلکه باید برای بخشهای مختلف گروههای متخصص با یکدیگر مذاکره کنند تا بندهای این سند را به شکل تخصصی اجرایی کنند.این سند راه را برای همکاری های بین ایران و چین هموار کرده ولی به طور تخصصی برنامه عملیاتی را مشخص نکرده و این وظیفه بعدی مدیران، شرکتها، بخشهای خصوصی و تعاونی است که از ظرفیتهای موجود در این سند استفاده کنند و بازار کار کشور را توسعه دهند.

سرمایه گذاری و انتقال دانش و تکنولوژی حاصل امضای سند

حاج اسماعیلی موضوع انتقال دانش و تکنولوژی در این سند را حایز اهمیت دانست و افزود: سرمایه گذاری چینی ها در بخشهای مختلف می تواند امید بزرگی را در کشور ایجاد کند و لذا امیدواریم تحولات گسترده ای طی ۵ سال آینده در بخشهای مختلف کشور به وجود آید و با ورود تکنولوژی به کشور، روزآمد کردن بخشهای فنی و تخصصی و تحرک بازار اشتغال را شاهد باشیم.

این کارشناس حوزه کار در پایان تصریح کرد: شخصا به این سند همکاری با دید مثبت نگاه می کنم به شرطی که مدیران کشور نیز تلاش کنند اجرای این سند به شکل تخصصی صورت گیرد و اشتغال کشور آسیب نبیند و استفاده از همه ظرفیتهای کشور در این سند مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *