حمل و نقل

چین یکی از سه قطب اقتصادی جهان است که پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شود. قدرت اقتصادی این کشور برگفته از توان بالای این کشور در تولید است. هزینه تولید کالا در این کشور بسیار پایین بوده و دانش ساخت و تولید در آن چنان بالا است که باعث شده بزرگترین شرکت‌های غربی و شرقی اقدام به استفاده از توان تولیدی این کشور کنند.

روش‌های حمل بار از چین

روش‌های مختلف حمل و نقل بار  می‌توانند تفاوت زیادی در زمان حمل و نقل و هزینه‌های آن و حتی میزان سالم بودن کالا ایجاد کنند. بنابراین همیشه باید تعیین کنیم که کدام روش بهترین و مقرون به صرفه ترین روش خواهد بود. به صورت کلی پنج روش حمل و نقل بار از چین وجود دارد.

  • حمل و نقل زمینی

بین کشور ایران و چین فاصله زمینی زیادی وجود دارد و مرز مشترکی بین دو کشور وجود ندارد. این مسئله باعث شده که حمل و نقل زمینی به صورت واسطه‌ای بین چند کشور انجام شود و به همین دلیل هزینه ارسال کالا نیز به دلیل تعرفه‌هایی که کشورهای مختلف برای عبور زمینی کالا می‌گیرند بیشتر شود.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که نزدیکترین راه‌های ارتباط زمینی با چین از ایران، از طریق کشورهای پاکستان، افغانستان و تاجیکستان است. مناطق غربی کشور چین که با این کشورها هم‌مرز هستند دارای مشکلات سیاسی متعدد هستند و مناقشات بر سر الحاق و جدایی این مسیرها را بسیار ناامن کرده‌اند. برای ارسال کالا به شکل زمینی باید از مسیرهای طولانی‌ترین استفاده کرد که هزینه حمل را بالا می‌برد.

همچنین نکته حائز اهمیت دیگری نیز وجود دارد و آن نکته این است که اکثر مراکز اقتصادی و تولیدی در چین در شرق و جنوب شرقی این کشور پهناور هستند. در واقع این مناطق، قطب اقتصادی چین محسوب می‌شوند و تامین کنندگان کالا بیشتر در شهرهایی مانند پکن و شانگهای، شنزن، گوانگجو و تیان‌جین در نیمه شرقی این کشور قرار دارند که این مسئله نیز باعث شده مدت زمان سفر زمینی از آن شهرها به ایران بسیار طولانی شود.

با این حال، حمل و نقل زمینی نسبت به روش‌های دیگر حمل و نقل مانند هواپیما، بسیار ارزان‌تر است و یک مزیت برای آن محسوب می‌شود. ولی باید این مسئله را در نظر داشته باشید که مطابق مسائل گفته شده، مدت زمان رسیدن کالا بسیار طولانی خواهد بود. همچنین در صورتی که بارها بسیار بزرگ باشند، این روش مقرون به صرفه نیست و بهتر است که با روش‌های دیگر اقدام به ارسال آن‌ها به ایران کنید.

  • حمل و نقل هوایی

اگر وزن بار خریداری شده از چین  خیلی زیاد باشد، (به عنوان مثال ۵۰۰ کیلوگرم یا بیشتر) حمل و نقل هوایی ممکن است بهترین روش حمل بار از چین به ایران باشد. در حمل و نقل هوایی، هزینه‌ها به میزان قابل توجهی بالاتر از روش‌های دیگر است و علت آن به مسائل مختلف برمی‌گردد. یکی از اصلی‌‎ترین علت‌های آن این است که در این روش سرعت رسیدن کالا به مقصد بسیار بالا است و حمل و نقل زمینی و دریایی نمی‌توانند سریع‌تر کالاها را به مقصد برسانند.

این راه برای محموله‌های نه چندان سنگین است و از نظر امنیتی بیشتر روی آن کنترل انجام خواهد شد و دولت‌ها بیشتر به آن حساس هستند. زمان حمل و نقل بر اساس برنامه خطوط هوایی متغیر است، اما به طور کلی بین ۲ تا ۱۰ روز بار از چین به ایران خواهد رسید.

در صورتی که قصد داشته باشید کالایی را از چین به صورت شخصی به ایران بیاورید، باید آن را در گمرک تحویل بگیرید و باید به تنهایی اسناد و ترخیص از گمرک را تهیه و ارائه کنید (برخلاف زمانی که از شرکت‌های حمل بار استفاده می‌کنید و نیازی به این مرحله نیست). این کار برای بسیاری از تازه کارها ممکن است غیر عملی به نظر برسد. البته شما می‌توانید با هزینه‌های اضافی این وظایف را به یک شرکت حمل و نقل واگذار کنید.

در صورتی که قصد دارید که بارهای خود را از طریق هواپیما ارسال کنید، وزن بار بسیار مهم است. اگر وزن آن بیشتر از ۲۵۰ کیلوگرم باشد، بهتر است که با شرکت‌های حمل بار هوایی از چین به ایران تماس بگیرید چرا که هر شرکتی توانایی حمل این حجم از بار را به شکل هوایی ندارد.

  • حمل و نقل دریایی

این روش را می‌توان مرسوم‌ترین روش حمل بار از چین دانست چرا که نسبت به دو روش قبلی از انعطاف زیادی از نظر زمان و هزینه برخوردار است. حمل و نقل از طریق دریا می‌تواند مدت زمان زیادی طول بکشد، اما حجم کالاهایی که می‌توانید با آن ارسال کنید محدودیتی ندارد، که این امر باعث کاهش هزینه‌ها نسبت به روش‌های دیگر می‌شود. تنوع محموله‌‎ای که می توان حمل کرد نیز از مزایای اصلی این حالت است. به همین دلیل است که این روش محبوب و پرکاربرد است.

با وجود مدت زمان طولانی تحویل کالا در این روش، اگر برنامه ریزی در پیش داشته باشید و زمان کافی برای انتظار داشته باشید، باربری دریا انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. کالاها از طریق دریا ممکن است بین ۳ تا ۶۰ روز با توجه به نوع و هزینه‌ای که برای آن پرداخت کرده‌اید، به دست شما برسند.

درست مانند حمل و نقل هوایی، شما باید اسناد و مدارک، ترخیص کالا از گمرک و تحویل کالا از بندر به انبار خود را یا شخصا انجام بدهید یا آن را به یک شرکت فعال در زمینه حمل بار از چین بسپارید. حمل و نقل از طریق دریا می‌تواند برای افرادی که نگران هزینه حمل بار از چین به ایران هستند مقرون به صرفه باشد و کار آن‌ها را راه بیاندازد. علت این مسئله این است که قطب‌های اقتصادی چین که واقع در جنوب شرق و شرق این کشور هستند، به دریا راه دارند و اکثرا بندر هستند. کالاها در این روش از طریق دریا به دریای عمان و خلیج فارس می‌رسند و می‌توان به راحتی آن‌ها را از خلیج فارس به نقاط دیگر ایران منقل کرد.

  • حمل بار از چین به صورت ریلی

نوع دیگری از حمل بار از چین به ایران وجود دارد که همان حمل بار از طریق قطار است. در این روش از یک خط راه آهن استفاده می‌شود و راه دیگری برای ارسال کالا جز همین خط راه آهن وجود ندارد. حمل و نقل ریلی بسیار سریع‌تر از حمل و نقل زمینی با کامیون است اما محدودیت‌های بسیاری از نظر حجم ارسالی محدودیت‌های فراوانی دارد چرا که قطارها تنها ۵۰ کابین دارند و به تعداد محدود در مسیر تردد می‌کنند. این خط از شانگهای در چین آغاز شده و سپس کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان را می‌پیماید و در نهایت به مشهد و تهران می‌رسد.شرکت ستاره آبی دریا به صورت تخصصی این امر انجام می دهد.

  • حمل و نقل ترکیبی

حمل و نقل به روش ترکیبی نوعی روش حمل و نقل است که از دو یا چند روش حمل و نقل در آن استفاده می‌شود تا کالا از چین به ایران برسد. در روش ترکیبی، معمولا باید فرآیندهای تحویل کالا، تنظیم بارنامه و غیره را چندبار انجام داد. البته استفاده از بارنامه‌های خاص در این روش امکان پذیر است و می‌توان تا حدی فرآیندهای اداری ارسال کالا را کاهش داشت و به حداقل رساند اما از طرف دیگر هزینه‌های دریافتی برای مالیات و گمرک‌ها نیز ممکن است که در این روش بالاتر باشد. با این حال، برای افرادی که در شرایط خاص قرار دارند و یا شرکت‌هایی که به صورت بین المللی کار می‌کنند و نیاز دارند کالاها را به دو یا سه نقطه بفرستند، این روش بهترین روش حمل و نقل محسوب می‌شود. شرکت‌های کمی هستند که این نوع روش ارسال کالا را به خوبی انجام بدهند.