طبق بررسیهای انجام شده، چین در سال ۲۰۱۹ درآمدش در حوزه بازیهای رایانهای از آمریکا پیشی گرفت. فضای مجازی همیشه یک تهدید نیست، بلکه با برنامه ریزی و در مسیر رشد حرکت کردن، میتواند تبدیل به فرصت شود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ امروزه صنعت بازیهای رایانهای نقش مهمی در اقتصاد فضای مجازی ایفا میکند. صنعت بازیهی رایانه در حال حاضر به سرعت در حال پیشرفت است و شرکتهای تولیدکننده بازیهای رایانهای در دنیا تا آنجا که ممکن است سعی دارند کاربران را درگیر کنند و بیشترین درآمدها و فروش محصولات فناورانه را نصیب خود سازند.
طبق پیش بینیها، درآمد بازیهای رایانه ای در سال 2020 بیش از 159 میلیارد دلار بوده است و این میزان چیزی حدود چهار برابر درآمد گیشه (43 میلیارد دلار) و تقریبا سه برابر درآمد صنعت موسیقی (57 میلیارد دلار) در سال 2019 می باشد. در این میان آمریکای شمالی یک چهارم درآمد را به خود اختصاص میدهد. همچنین انتظار می رود مجموع درآمد این صنعت در سال 2021 بیش از 173 میلیارد دلار و در سال 2022 به بیش از 189 میلیارد دلار افزایش یابد. نکته قابل توجه آنکه تقریباً نیمی از درآمد صنعت بازیهای رایانهای هم اکنون از طریق بازیهای موبایل به دست می آید و در کشورهای مثل آمریکا بیش از 80 درصد بازیهای رایانهای توسط فروشگاههای اینترنتی توزیع میشود.
نکته قابل توجه در اقتصاد فضای مجازی آن است که در طی سالهای اخیر جمهوری خلق چین در کسب درآمد در بازیهای رایانهای گوی سبقت را از آمریکا ربوده است و این کشور در سال 2019 با بیش از 34 میلیارد دلار درآمد، بیشترین درآمد را در بازیهای رایانهای نصیب خود کرده است بعد از چین به ترتیب: آمریکا با بیش از 31 میلیارد دلار، ژاپن با بیش از 17 میلیارد دلار، کره جنوبی با بیش از 5 میلیارد دلار، آلمان با بیش از 4 میلیارد دلار، استرالیا با بیش از 4 میلیارد دلار، فرانسه با بیش از 3 میلیارد دلار، کانادا و اسپانیا و ایتالیا با بیش از 2 میلیارد دلار بیشترین سهم بازار از درآمد بازیهای رایانهای را از آن خود ساخته اند. در این میان، برآوردها حاکی از آن است که سهم ایران از این درآمد کمتر از 9 میلیون دلار است، درحالیکه پتانسیل صنعت و بازار این بازیها در کشور نشان میدهد درآمد آنها میتواند تا 100 میلیون دلار افزایش یابد.
سبقت چین از آمریکا در اقتصاد بازیهای رایانهای در حالی است که ایالات متحده آمریکا در سال 2014 در صدر کشورهای پردرآمد با کسب حدود20 و نیم میلیارد دلار درآمد بوده است و بعد از آمریکا، کشورهای چین با بیش از 17 و نیم میلیارد دلار، ژاپن با بیش از 12 میلیارد دلار، آلمان با بیش از 3 و نیم میلیارد دلار، انگلیس با بیش از 3 میلیارد دلار کشورهای برتر در کسب درآمد از بازی های رایانه ای بوده اند.
همچنین باید افزود درآمد بازیهای رایانهای تقریباً به طور کامل توسط مصرف کننده تأمین میشود ، اما مدل کسب و کار در بازیهای رایانهای در سالهای اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته است. مصرف کنندگان امروز نسبت به دهههای گذشته کمتر بازی میخرند ، اما زمان بیشتری را با این بازیها سپری میکنند. در نتیجه، سیاست تولیدکنندگان بازیهای رایانهای، افزایش تعامل با کاربران بوده است.
امروزه شرکتهای تولید کننده بازیهای رایانهای، علاوه بر جذابیت این بازیها، استراتژی خود را استفاده از فرصتهای کسب درآمد درون بازی ها قرار دادهاند و محتواها میتواند بستههای پیشنهادی، ابزارها و کاراکترهای جدید و ویژگیهای نو و بدیع باشد که به آن افزوده میشود. این مدل کسب و کار همزمان با پیشرفت در سختافزار بازی ، پهنای باند و اینترنت همراه است که باعث شده بازیهای با کیفیت بالا در همه دستگاهها و سیستم عاملها قابل دسترسیتر باشند.