لازمه گسترش تعاملات اقتصادی با چین؛ شناخت بازار و قوانین این کشور و اصلاح برخی مقررات ایران

اقتصادی – سایت تجارت ایران و چین: یک فعال اقتصادی در تحلیل ظرفیت‌های بازار چین برای ایرانی‌ها، بر اهمیت و ضرورت شناخت بازار و قوانین چین برای آغاز تعاملات تجاری و ضرورت اصلاح برخی قوانین و مقررات ایران در حوزه اقتصاد و تجارت بین‌الملل تاکید کرد.

دکتررحیم سرآبادانی در گفت‌وگو با سایت ایران و چین با بیان اینکه شناخت بازار هدف  یکی از مهمترین نکات در تجارت بین‌الملل محسوب می‌شود، تاکید کرد: بدون آگاهی از فرهنگ، تنوع جمعیتی، قومیتی و جغرافیایی وهمچنین قوانین و مقررات چین، تجارت با این کشور سخت و ناممکن خواهد بود. بنابراین افرادی که قصد تجارت با چین را دارند، باید در ابتدا نسبت به شناخت دقیق بازار این کشور از طرق مختلف اقدام کنند.

شناخت بازار چین قدم اول برای آغاز تعاملات تجاری

وی با اشاره به جمعیت بالا، تنوع اقلیت‌های قومی و گستردگی چین، اضافه کرد: جمعیت و وسعت جغرافیایی برخی استان‌های چین با 4 یا 5 کشور اروپایی برابری می‌کند. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این کشور با زبان‌ها و قومیت‌های متنوعی زندگی می کنند. همین مساله تنوع کالایی بالای این مناطق را توجیه کرده و نشان می‌دهد که آشنایی نسبی با آن لازمه تعامل و برقراری ارتباطات اقتصادی است.

اهمیت مشورت با فعالان اقتصادی و پیشکسوتان بازار چین

وی با تاکید براینکه مشورت با فعالان و پیشکسوتان اقتصادی بازار چین بهترین روش کسب آگاهی درباره بازار واقعی این کشور است، اضافه کرد: تازه واردان البته می‌توانند از طریق اینترنت و فضای مجازی نیز شناخت نسبی نسبت به این بازار پیدا کنند، اما مشورت با فعالان اقتصادی و استفاده از تجربیات آنها خیلی از مشکلات و موانع سر راهشان را مرتفع می‌کند، چراکه می‌توانند با کمک این اطلاعات و تجارب واقعی، برنامه ریزی و هدف‌گذاری صحیحی داشته باشند.

سرآبادانی با تاکید بر اینکه برای ورود به بازار چین باید با شناخت و اطلاع کافی قدم برداشت، توضیح داد: به عنوان نمونه صنایع سبک  و ساختمانی چین در گستره جنوبی، صنایع سنگین در شمال یا مرکز، صنایع الکترونیک در جنوب،  صنایع دریایی از شمال شرق تا جنوب و صنایع خودرویی بیشتر در شرق، مرکز و شمال این کشور متمرکز هستند؛ به عبارت دیگر خود دولت چین به خاطر تنوع شرایط فرهنگی، قومیتی، جغرافیایی و امکانات منطقه‌ای به گونه‌ ای برنامه ریزی کرده که از پتانسیل‌های هر منطقه به بهترین نحو ممکن بهره‌برداری کند.

آشنایی با قوانین چین؛ نکته مهم بعدی برای کسب موفقیت در این بازار

این فعال اقتصادی آشنایی با قوانین پیچیده کشور چین را نکته مهم بعدی برای کسب موفقیت در این بازار دانست و در این رابطه توضیح داد: اگرچه در ظاهر، چین کشوری اقتصادی و در حال پیشرفت به نظر می‌رسد، اما قوانین حوزه اقتصادی آن با کشورهای آزاد همچون اروپا و ژاپن و یا حتی مالزی تفاوت دارد. بنابراین آشنایی با این قوانین برای حضور موفق در این بازار الزامی است.

وی با اشاره به چالش تحریم برای فعالان اقتصادی، بیان کرد: اگرچه در ظاهر درهای بازار چین به روی ایرانیان باز است، اما در عمل سخت گیری‌هایی اعمال می‌شود که به مساله تحریم و جایگاه ایران در شرایط حاضر برمی‌گردد.

چالش‌های تحریم برای فعالان اقتصادی

وی با اشاره به بحث FATF ادامه داد: ایرانیان برای باز کردن حساب‌ بانکی در چین با مشکل روبرو هستند و یا خیلی محدود و در حد امورات روزمره نه کار تجاری، می‌توانند افتتاح حساب داشته باشند؛ به عبارت دیگر عملا دست فعالان اقتصادی ایرانی برای تجارت مستقیم بسته بوده و این شرایط آنها را به سمت شرکت‌های واسطه سوق می‌دهد که بسیارپرهزینه است.

مشکلات موجود بر سر راه تازه واردان

این فعال اقتصادی بازار چین با اشاره به برخی مشکلات موجود بر سر راه تازه واردان، گفت: فعالان قدیمی این بازار راه و چاه را پیدا کرده و با برخی شرکت‌های چینی قابل اعتماد در ارتباط هستند، اما تازه واردان به دلیل عدم شناخت بازار با ریسک‌های متعدد و احتمال ضرر و زیان بالا روبرو هستند.

وی با بیان اینکه متقاضیان ورود به بازار چین می‌توانند ضمن مشورت با فعالان و پیشکسوتان اقتصادی این بازار ریسک‌ها و موانع موجود در این مسیر را کم یا حذف کنند، گفت: در برخی استان‌های چین شورای بازرگانان ایرانی راداریم که ارتباط و کسب اطلاع از آنان نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

سرآبادانی همچنین با تاکید بر اهمیت آشنایی با قوانین و مقررات برای تجارت و ثبت شرکت در کشورهای خارجی، گفت: با توجه به اینکه هر کشوری قوانین و مقررات خاص خود را دارد، ورود به بازار کشورهای دیگر بدون آشنایی در حوزه تجارت و همچنین شناخت قوانین ومقررات مربوطه ممکن نیست. برای نمونه وقتی فردی برای ثبت شرکت، سرمایه و مدارک لازم را داشته باشد، اما نتواند در مرحله آخر ویزا دریافت کند، عملا اقدام او بی نتیجه خواهد بود.

وی افزود: گاهی شاهد ناهماهنگی بین ادارات صادر کننده مجوز فعالیت تجاری نیز هستیم؛ به طور مثال گاهی فرد بعد از ثبت شرکت شرایط اخذ ویزا را ندارد، یا اینکه ویزا را نیز گرفته ولی بانک به دلیل مقررات خاص گشایش حساب را انجام نمی‌دهد. این در حالیست که  فرد مجوز کار را گرفته و از الزامات فعالیت تجاری نیز داشتن حساب بانکی است.

سرآبادانی با تاکید بر اینکه برای فعالیت تجاری در چین تنها نباید به داشتن ویزا یا مجوز کار اکتفا کرد، گفت: در واقع احتمال بروز مشکلات برای آغاز فعالیت تجاری حتی با وجود مجوز کار و ویزا نیز وجود دارد. به همین دلیل همکاری با شرکت‌ها و افراد با تجربه و امین کمک کننده خواهد بود.

ظرفیت‌های کشور چین برای فعالیت‌ تجاری

این فعال اقتصادی در بخش دیگر این گفت و گو درباره ظرفیت‌های کشور چین برای فعالیت‌های تجاری، گفت: چین به عنوان یک تولیدکننده بزرگ، مصرف کننده مواد اولیه به میزان بسیار بالاست. در این میان، شرکت‌های ایرانی که قصد صادرات به چین را دارند ابتدا باید با نیاز بازار چین، کالاهای  مشابه رقبای دیگر، کیفیت و قیمت محصول رقبا در چین و کشورهای صادر کننده آشنا شده و بعد بررسی کنند که یا محصول ایرانی توان رقابت با آنها را دارد یا خیر؟

وی با اشاره به ضعف محصولات ایرانی در زمینه بسته بندی و گاها کیفیتی، توضیح داد: در حال حاضر صنعت بسته‌ بندی چین بسیار قوی است، به همین دلیل رقابت محصولات وارداتی در این بخش اهمیت بالایی دارد. برای مشتریان چینی کالای با کیفت و بسته‌بندی مهم بوده و امروز محصولات چینی نیز با ارتقاء در کیفیت و بسته بندی مناسب به دنبال دستیابی به جایگاه بالاتر و بیشتر در بازارهای دیگر هستند.

سرآبادانی تاکید کرد: ایرانی‌ها باید محصولاتی را به چین صادر کنند که از نظر کیفیت، بسته بندی و قیمت امکان رقابت در بازار چین با محصولات مشابه دیگر رقبا را داشته باشند. یا اینکه حد اقل در بازار کشورهای همسایه دارای سابقه و پیشینه مناسبی باشند که این امر کمک بسیاری برای ورود آنان به بازار چین خواهد کرد. باید توجه داشت که بسیاری از کالاهای چینی هم اکنون کیفیت بالاتری نسبت به گذشته پیدا کرده، به همین دلیل رقابت برای شرکت‌های ایرانی کمی سخت تر خواهد بود.

وضعیت بازار محصولاتی چون پسته، فرش و زعفران 

وی با بیان اینکه بازار محصولات پسته، فرش، زعفران و…به عنوان بهترین محصولات صادراتی ایران نیز مشکلات خاص خود را دارد، ادامه داد: در واقع چینی‌ها طبق فرهنگ سنتی خود خیلی تمایلی به استفاده از فرش ندارند، علاوه بر آن قیمت  تمام شده فرش دست باف ایران کمی گران بوده و تنها مشتریان خاص و محدود خود را در قشر مرفه چین دارد. البته فرش ماشینی ایرانی به علت قیمت مناسب،  کم کم در حال کسب جایگاه مناسب در بازار این کشور است.

دررابطه با پسته نیزمحدودیت‌ها و سخت گیری‌های بهداشتی و قوانین گمرکی وجود دارد، بنابراین باید با آشنایی کامل وارد این بازار شد و همچنین با داشتن مشتری مطمئن و مناسب  نسبت به صادرات اقدام کرد. پیش از این پسته ایران از طریق کشورهای ثالت وارد چین می‌شد وهمین مسأله برای صادرات این محصول به چین چالش برانگیز شده است.

وی با اشاره به بازار صادرات زعفران به چین، اضافه کرد: بازار صادرات زعفران نیز طی سال‌های اخیر به دلیل قوانین سختگیرانه گمرکی و بهداشت و همچنین واردات محصولات بی کیفیت پایین از هند، پاکستان و دیگر کشورها … به چین، خراب شده است.

این کارشناس بازار با بیان اینکه در چین از زعفران به عنوان دارو استفاده می‌کنند، گفت: چینی‌ها برای واردات این محصول تنها به شرکت‌های خاص چینی مجوز می‌دهند و اجازه نمی‌دهند هر شرکتی به راحتی وارد بازار کشورشان شود، اغلب خودشان به صورت مستقیم واردات می‌کنند. البته این رویکرد چینی‌ها فقط برای  کالاهای ایرانی ‌نیست، به عنوان نمونه یک شرکت چینی با یک شرکت ترکیه‌ای قرارداد انحصاری برای واردات پای مرغ امضاء کرده و خودش مستقیم  توسط این شرکت چینی از کشور ترکیه خرید کرده و بدون کمک واسطه واردات می کند.

دست ایرانی‌ها از بازار صادرات به چین کوتاه است

سرآبادانی با تاکید بر اینکه متاسفانه قوانین و مقررات موجود در کشور ما به گونه‌ای است که شرکت‌های چینی به راحتی می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را مستقیم تامین کنند، اظهار کرد: در شرایط کنونی چینی‌ها بیشتر برای خرید و واردات  مواد اولیه  نفتی ومحصولات پتروشیمی‌ در بازار ایران به دنبال تامین کننده بوده وبیشتر به همکاری با شرکت‌های بزرگ و معتبر راغب هستند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها منجر به بروز مشکلاتی در تجارت و مبادلات مالی شده است، اظهار کرد: در مقطع کنونی تنها اعتبار و اعتماد فی مابین همکاری بین دو طرف می‌تواند محدودیت تحریم‌ها را برای تراکنش‌های مالی کاهش دهد. در حال حاضر شرکت‌های تازه ‌کاربرای انتقال مالی با طرف چینی، مجبور به پرداخت  هزینه های اضافی به واسطه‌ها هستند که  افزایش هزینه تمام شده برای آنها را  به دنبال خواهد داشت .

بیش از 60  درصد خرید خرده فروشی چینی‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود

وی همچنین با بیان اینکه چین بازار بزرگی در اختیار دارد، گفت: تجارت اینترنتی در این کشور رونق بالایی دارد؛ به طوریکه بیش از 60 درصد خرید خرده فروشی چینی‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

محصولات دارای پتانسیل صادرات به چین

این فعال اقتصادی با اشاره به محصولات دارای پتانسیل صادرات به چین، با تاکید بر اینکه ذائقه چینی‌ها با ایرانی‌ها متفاوت است، گفت: امروز ترکیه در بازار صنایع غذایی چین خوب ورود کرده است، ایران نیز باید با ارتقای بسته‌ بندی و کیفیت کالا به بازار این کشور ورود کند. برای نمونه در بازار چین محصولاتی همچون  مرباجات، بیسکویت، شکلات و حتی خشکبارتقاضای بالایی دارند.

وی درباره صادرات محصولات لبنی نیز گفت: اگرچه در زمینه لبنیات استانداردهای سختگیرانه ای دارند، اما در شرایط کنونی تولید لبنیات این کشور به اندازه تقاضا نیست و به همین دلیل از کشورهای مانند استرالیا، هلند، نیوزلند، آلمان و… واردات دارند. بنابراین شرکت‌های لبنی ایران باید برای ورود به این بازار استانداردهای خود را ارتقا دهند.

سرآبادانی با تاکید بر اینکه امکان صادرات آبمیوه نیز به کشور چین وجود دارد، گفت: بسیاری از میوه های ایران مانند آلبالو، شاتوت و… در چین یا نیست یا کم است. از این رو اگر قرار باشد آبمیوه‌های این محصولات در چین تولید شود قیمت بالایی خواهند داشت. به همین دلیل شرکت‌های ایرانی می‌توانند با شروع  صادرات خود به چین  و آشنایی با بازار این محصولات، در  مرحله بعد برای صادرات کنسانتره آب میوه و همکاری و تولید مشترک با شرکت‌های معتبر چینی اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی باید بازاریابی محصولات خود را به شرکت‌های چینی بسپارند تا در زمینه مبادلات مالی به آن‌ها کمک کنند، تصریح کرد:  بانک‌های چینی به محض اطلاع از این که طرف همکاری شرکت ایرانی است به دلیل تحریم‌ها مانع تراشی می کنند.

موانع سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بازار ایران

سرآبادانی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه بسیاری ازشرکت‌های چینی از نظر تکنولوژی وضعیت بهتری نسبت به شرکت‌های ایرانی دارند، گفت: یکی از مهمترین عواملی که مانع از سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری چینی‌ها به ایران شده  بوروکراسی پیچیده سرمایه گذاری در ایران ، مشکل ارتباطات بانکی فی مابین و تفاوت نرخ ارزدولتی و بازار آزاد است . به طور مثال، آنها برای سرمایه‌گذاری در ایران دلار را با نرخ نیمایی مبادله می کنند، اما زمانی که بخواهند تجهیزات و ماشین آلات و هزینه های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری خود را در ایران تامین کنند باید با دلار آزاد  تامین هزینه کنند، همین تفاوت نرخ مانع از توسعه همکاری‌ها شده است. همین موارد باعث شده چینی‌ها ترجیحا سایر کشورها مانند کشورهای جنوب شرق آسیا ، امریکای لاتین و  آفریقا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

ضرورت اصلاح قوانین و مقررات ایران در حوزه اقتصاد و تجارت بین‌الملل

این فعال اقتصادی در پایان با تاکید بر اینکه قوانین و مقررات ایران در حوزه اقتصاد و تجارت بین‌الملل باید اصلاح شود، اظهار کرد: در مقطع کنونی اگر دست بخش خصوصی بیشتر باز شود می‌توانند از محدودیت‌های تحریمی عبور کرده و برای کشور ظرفیت‌ سازی کنند.

سرآبادانی با تاکید بر اینکه با تمام این مشکلات باز هم شرکت‌های چینی‌ بیشتر از سایر کشورها علاقه مند به همکاری با شرکتهای ایرانی‌ها هستند، گفت: توسعه این همکاری نیازمند آگاهی بیشتر بخش خصوصی ایران نسبت به شرایط و قوانین و مقررات چین، آشنایی هر چه بیشتر شرکت‌های چینی با قوانین سرمایه گذاری ایران و معرفی مناسب فرصتهای سرمایه گذاری ایران به طرف چینی است.

این فعال اقتصادی بازار چین تاکید کرد: این همکاری و مشارکت فی مابین در صورت شناخت و اعتماد بین طرفین و انتخاب درست شرکای تجاری با  مساعدت وهمراهی سازمانهای ذیربط دست یافتنی خواهد بود. همچنین برای بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت های موجود  باید قوانین و مقررات داخلی  مورد بازنگری قرار گیرد تا موانع و مشکلاتی  که هم اکنون برای مبادلات و همکاری های تجاری و سرمایه گذاری وجود دارد، رفع شود.

 

انتهای پیام/

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *