رتبه ایران و چین درجستجوی فیلترشکن

برپایه داده های گوگل ترند ایران و چین جزو کشورهایی هستند که بیشترین جستجو برای فیلتر شکن را داشته‌اند. در سال 2023 میزان آزادی اینترنت در ایران به 11 درصد و در چین به 9 درصد افت کرده، به همین دلیل رتبه ایران و چین در استفاده از فیلترشکن بالاست.
به گزارش سایت تجارت ایران و چین، براساس داده‌های گوگل ترند برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی بیشترین جستجو در گوگل برای فیلترشکن را داشته‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهد که در سال 2023 ایران در رتبه سوم و کشور چین در رتبه 5 بیشترین جستجو برای فیلترشکن را قرار داشته‌اند.
در سال های اخیر در ایران و چین برخی محدودیت‌ها برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی اعمال شده‌است. به همین دلیل مردم برای استفاده از این شبکه‌های اجتماعی نیازمند استفاده از فیلترشکن هستند.


در سال های اخیر کشور چین برخی اپلیکیشن‌های داخلی را جایگزین شبکه‌های اجتماعی خارجی کرده‌است، برای نمونه به جای توییتر سایت ویبو و به جای واتساپ، وی چت را ارائه کرده‌است. به همین دلیل مردم این کشور برای استفاده از این شبکه‌های اجتماعی از فیلترشکن استفاده می‌کنند. حتی چین برای حدود 700 میلیون کاربر اینترنتی که دارد گوگل را هم محدود کرده‌است، به طوری که مردم برای جستجوی اطلاعات مورد نیاز به جای گوگل از «بایدو» که شبکه ای داخلی است استفاده می‌کنند. به همین دلیل برای دریافت اطلاعات درباره مسائلی که خط قرمز دولت محسوب می‌شود باید از گوگل استفاده کنند و همین مساله استفاده از فیلترشکن را در این کشور افزایش داده‌‌است.
به عبارت دیگر شبکه اطلاعاتی «بایدو» درباره مسائلی که از نگاه دولت چین خط قرمز محسوب می شود اطلاعات دقیقی نمی دهد. برای نمونه مردم چین برای اینکه درباره حادثه میدان تیان آن بدانند لاجرم باید در گوگل جستجو کنند.
با این حال با توجه به اینکه چین حدود 700 میلیون کاربر اینترنت دارد نسبت به برخی کشورها که جمعیت کمتری دارند کمتر از فیلترشکن استفاده می‎کنند. این موضوع ناشی از این است که اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی چین تا حدود زیادی توانسته‌اند نیاز کاربران آن کشور را تامین کنند.
در ایران هم برنامه ای برای ایجاد اینترنت ملی وجود دارد. اما تاکنون این پروژه به نتیجه نرسیده است. با توجه به اینکه کشور چین حدود 25 سال است که روی پروژه اینترنت داخلی خود کار کرده است، به نظر می رسد ایران نیز حداقل تا یک دهه آینده مجبور به استفاده از گوگل خواهد بود.
البته پروژه شبکه های اجتماعی داخلی در ایران تا حدودی موفق شده اند مخاطب جذب کنند. اما محدودیت آنها به اندازه شبکه های اجتماعی خارجی نیست، به همین دلیل همچنان میزان استفاده از فیلتر شکن در ایران بالاست.
طبق داده های گوگل ترند سطح آزادی اینترنت در ایران 11 و در چین 9 است. همچنین نسبت به سال 2022 میزان محدودیت ها در اینترنت ایران و چین رشدی 93 درصدی داشته است.
انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *