شانگهای، بزرگترین شاهراه چین برای تجارت با سایر کشورها

یکی از مناطق مهم و تجاری چین و جهان، منطقه آزاد شانگهای است که توانست در سال ۲۰۱۳ لقب بزرگترین شاهراه چین برای تجارت با سایر کشورها را به خود اختصاص دهد.

به گزارش تجارت ایران و چین، شانگهای با جمعیت ۴۵ میلیون نفری، یک مرکز مهم اقتصادی به شمار می‌رود. این شهر به رودخانه یانگ تسه دسترسی دارد. وسعت آن به ۲۴۰ کیلومتر مربع می‌رسد. منطقه خلیج بزرگ با مناظر متراکم شهری که از گوانگژو تا شنزن، هنگ کنگ و ماکائو کشیده شده، خانه هوآوی، تنسنت و سایر غول‌های فناوری است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط اقتصاد ۲۴ منتشر شده، آمده است: شاخص Savills Tech Cities، سی شهر از سراسر جهان را با ۱۰۰ شاخص و معیار اقتصادی اندازه گیری کرده است و در سال ۲۰۱۹، شش شهر چین از جمله شانگهای در بین آن‌ها دیده می‌شود.
این منطقه با وسعت ۲۴۰ کیلومتر مربع، چهار حوزه را پوشش می‌دهد که شامل منطقه وایگاکیائو، پودونگ، بندر یانگشان و فرودگاه پودونگ است.  این روز‌ها در فهرست برترین مناطق آزاد در سال ۲۰۲۰، نام منطقه آزاد و تجاری وایگاکیائو برده شده که در حوزه منطقه آزاد شانگهای قرار گرفته است.

شانگهای سرزمینی وسیع برای تجارت خارجی

شانگهای بعد از تصویب، دو بار برای گسترش حوزه پوشش خود اقدام کرده است و اکنون وسعت آن نسبت به سال‌های اول بسیار بیشتر شده است. در سال ۲۰۱۵ منطقه Lujiazui  و اخیرا شهر Nanhui به وسعت منطقه آزاد شانگهای اضافه شد. چین به عنوان کشوری که موفق‌ترین تجارت و صادرات را دارد، در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. مسلماً بررسی این موارد بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های مناطق آزاد چین ممکن نخواهد بود و شانگهای یکی از موفق‌ترین مناطق آزاد چین، باید در فهرست بررسی‌ها بگنجد.

یکی از بزرگترین امکاناتی که چین در منطقه آزاد شانگهای برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است، برداشتن قوانین دست و پاگیر است. سرمایه‌گذاران خارجی که پیش از این باید ظرف مدت سه ماه از شروع تاسیس ۱۵ درصد از سرمایه و طی دو سال کل سرمایه را پرداخت می‌کردند، اکنون لازم نیست چنین شروطی را رعایت کنند. از این پس سهامداران شرکت‌های مستقر در این منطقه ممکن است با صلاحدید خود در مورد مبلغ، شکل و دوره کمک هزینه توافق کنند.

ین همچنین در راستای سهولت فرآیند سرمایه‌گذاری و جلوگیری از بروکراسی که در دیگر مناطق چین وجود دارد، امکانی طراحی کرده است تا کلیه فرآیند ارائه اسناد و تشخیص و مجوز سرمایه‌گذاری از طریق اداره صنعت و تجارت چین (AIC) انجام شود. پس از درخواست متقاضی با انجام بررسی‌های لازم از سوی دولت چین، گواهینامه‌ها  و مجوز‌های لازم از جمله پروانه کسب، گواهی کد شرکت و گواهی ثبت مالیات از طرف همین نهاد صادر می‌شود. این بدان معناست که متقاضیان می‌توانند تمام اسناد لازم را برای تأسیس شرکت در یک مکان دریافت کنند، بدون اینکه در بین مقامات مختلف درگیر شوند.

دلیل انتخاب شانگهای برای سرمایه‌گذاران خارجی

سرمایه‌گذاران بزرگی که به دنبال گرفتن کل بازار هستند اغلب شهر پکن را انتخاب می‌کنند. با این حال خیلی از سرمایه‌گذاران، شانگهای را به دلیل فضای تجاری نسبتاً خارجی و موقعیت مکانی‌اش مناسب‌تر می‌دانند. چین اصلاحاتی در خصوص ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی طراحی  کرد. در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۳، دولت لیستی از ۱۸ صنعت خدماتی را برای دریافت سیاست‌های منعطف و قوانین دست و پاگیر کمتر در منطقه تهیه کرد که در بین آن‌ها شرکت‌های خدمات پزشکی، ارتباطات، مدیریت حمل و نقل و بانکی بودند.

در مارس ۲۰۱۹، چین قانون سرمایه گذاری خارجی را تصویب کرد که به موجب آن قدرت دولت در انجام سیاست‌های آزمایشی و اقدامات سرمایه گذاری خارجی در بخش‌های خاص قانونی شد. در عین حال اداره کل گمرک چین (GAC) یک بستر تجارت الکترونیکی مرزی را آماده کرده که موجب تسهیل در امور گمرکی شده است. این امکان از قاچاق کالا نیز جلوگیری کرده است.

چین در راستای ایجاد امکانات برای سرمایه‌گذاران خارجی به آن‌ها مجوز داده تا وکلای خارجی مطابق شرایط خاصی، خدمات حقوقی به مشتریان چینی و خارجی مطابق مقررات چین ارائه کند.

هر چه هست چین امتیازات فراوانی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است و همین امر موجب افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه آزاد شانگهای چین بوده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *