نفوذ هوآوی به خودروسازی چین

هوآوی اخیراً از طرح خود برای هدف قرار دادن مشتریان رده بالای خودروهای الکتریکی (EV) رونمایی کرده است. اگرچه این شرکت برنامه‌ای برای ساخت خودروهای برقی خود ندارد، اما با خودروسازان داخلی که قبلاً تاسیس شده‌اند برای نفوذ به بازار خودروهای برقی شریک شده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، ریچارد یو، مدیرعامل گروه تجاری مصرف کننده هوآوی، وقتی در مورد برنامه های الکتریکی خود از او پرسیده شد، گفت که این شرکت قصد دارد در سال 2025 بیش از یک میلیون خودروی برقی مجهز به اکوسیستم هواوی بفروشد. نوع پایه خودروهای برقی با استفاده از نرم افزار هواوی هزینه کمتری نخواهد داشت. بیش از 29020 دلار (200000 RMB). اساساً هوآوی قصد دارد با خودروسازانی که با رهبران بازار مانند BYD و تسلا رقابت می‌کنند که خودروهای برقی را با قیمت متوسط 33000 دلار می‌فروشند، شریک شود.

هواوی که در سال 2021 وارد بازار خودروهای برقی شد با شرکت هایی مانند Seres، Changan و BAIC برای فروش خودروهای برقی در چین شریک شد. همچنین در حال کار بر روی شراکت با JAC Motors و Chery Automobile Co. Ltd، یک خودروساز دولتی است که به دلیل مشارکت با جگوار لندرور شناخته شده است.

هواوی که یکی از شرکت‌های برتر فناوری بود، تحت تحریم‌های سنگین آمریکا در چند سال گذشته شکست خورد. هنگامی که این شرکت وارد لیست بدنام تجارت نهاد ایالات متحده شد، توسط تمام شرکت های آمریکایی تحریم شد و ضرر زیادی در تجارت خود متحمل شد.

در سال ۲۰۲۱، درآمد هواوی با ۲۸.۶ درصد کاهش به ۶۳۶.۸ میلیارد یوان (۹۳.۷ میلیارد دلار) رسید، زیرا نتوانست تحریم ها و ممنوعیت های تجاری تحت رهبری ایالات متحده را طی سه سال گذشته دور بزند. در واقع، این کاهش درآمد نیز یکی از دلایل اصلی قدم گذاشتن این شرکت به صنعت پردرآمد خودروهای برقی است. از آنجایی که چین بزرگترین بازار خودروهای برقی در جهان است، هواوی نیز خواهان سهمی از این بازار است. از این رو با خودروسازان محلی برای ورود به بازار خودروهای برقی شریک شد.

هوآوی برنامه خود را برای ورود به صنعت خودروهای برقی در سال 2021 اعلام کرد و اولین شاسی بلند الکتریکی هواوی Aito M5 را در سپتامبر 2022 رونمایی کرد. غول مخابراتی با شرکت خودروسازی چینی Seres برای تامین فناوری خودروهای کاربردی اسپورت شریک شد که یک موفقیت فوری در چین. Aito M5 در عرض 4 ماه پس از عرضه، از برندهای بزرگ خودروهای برقی مانند Nio و Volkswagen پیشی گرفت و در واقع رقابت سختی را با خودروی برقی محبوب تسلا مدل Y ارائه کرد.

با این حال، فروش غیرمنتظره در دوره اولیه در واقع با میهن پرستی و نه تقاضای مصرف کننده تقویت شد. مردم چین قبلاً از تصمیم واشنگتن در مورد کشور خود عصبانی بودند و تحریم های اضافی علیه شرکت هایی مانند ZTE و Huawei غرایز میهن پرستانه آنها را بیدار کرد. در زمان عرضه Aito M5، رئیس جمهور چین شی جین پینگ از شهروندان خود خواست تا با خرید محلی، دوباره بر اقتصاد کشور تمرکز کنند. این امر به جنون ملی گرایی منجر شد و به فروش Aito M5 مجهز به فناوری هواوی کمک کرد.

براساس گزارش منتشر شده در زوم تک، با این حال، هنگامی که احساسات ملی‌گرایانه فروش Aito M5 کاهش یافت، با فشار عواملی مانند رکود اقتصادی جهانی، سیاست‌های COVID-19، بازار داخلی ضعیف، و رقابت شدید مواجه شد که بر تمام سازندگان خودروهای الکتریکی در چین تأثیر گذاشت. در سال 2022، این شرکت شاهد فروش زیر هدف برای Aito بود زیرا تنها 76180 خودرو تحویل داد.

صنعت خودروی چین به طور کلی به دلیل سیاست صفر کووید آن که منجر به کاهش تقاضا، کمبود عرضه و توقف تولید شد، آسیب دیده است. در حال حاضر، سازندگان EV در چین در تلاش هستند تا فروش خود را با کاهش قیمت ها و ارائه ویژگی های بهتر احیا کنند. تسلا، رهبر صنعت، قبلاً قیمت مدل 3 و Y را تقریباً 13 درصد کاهش داده است. اخیرا، Seres نیز قیمت Aito M5 را کاهش داده است تا بازار خود را حفظ کند. در میان این رقابت سخت، هواوی قصد دارد با هدف قرار دادن مصرف کنندگان رده بالایی که می توانند هزینه فناوری خود را بپردازند، وارد بازار خودروهای الکتریکی شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *