جلسه مدیران اتاق ایران و چین با نماینده شهردار شانگهای

نشست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با هیات اعزامی از شهرداری شانگهای به ریاست – پنگ چن لی -نماینده ویژه شهردار شانگهای در محل اتاق برگزار شد.

در ابتدای جلسه حریری، ریاست اتاق ایران و چین پس از خوشامدگویی برای توسعه روابط دو کشور و اجرایی شدن مذاکرات انجام شده در جلسه ای که با این هیات روز گذشته با شهرداری تهران داشته اند، ابراز امیدواری نمودند.

وی در ادامه گفت: همانطور که پکن شهر مهمی برای سیاستمداران است، شانگهای نیز شهر بسیار مهمی برای تاجران در چین است، از اینرو، اتاق ایران و چین دفتر نمایندگی خود را در شهر شانگهای راه اندازی کرده و در شهرهای دیگر چین نیز دارای شعباتی می باشد.

حریری افزود: ما نباید به روابط ایران و چین صرفاً نگاه اقتصادی داشته باشیم و معتقدیم که مردم دو کشور باید با یکدیگر روابط نزدیک برقرار کنند تا از این طریق بتوانیم روابط همه جانبه را تقویت کنیم.

وی گفت: یکی از محورهای برنامه های مشترک ما با سفارت چین برای سال ۲۰۲۵ برقراری ارتباطات نزدیک میان شهرهای مختلف دو کشور است، لذا سفر شما به ایران را به فال نیک می گیریم و امیدواریم بتوانیم روابط جدیدی را با شما و شهر شانگهای برقرار کنیم.

پنگ چن لی، نماینده شهردار شانگهای هم ضمن تشکر ویژه از اتاق ایران و چین جهت اختصاص زمان و برگزاری جلسه با این هیات، گفت: در طول این سفر با تمدن کهن و تاریخ درخشان ایران و مردم خونگرم  کشور شما کاملا از نزدیک و ملموس آشنا شدم

نماینده شهردار شانگهای به موارد مطرح شده در جلسه با معاون شهردار تهران اشاره کرد و گفت: محور مذاکرات در خصوص زیرساخت های شهری بود و دو طرف برای همکاریهای بیشتر در زمینه های مختلف تلاش خواهند کرد.در این جلسه مقرر شد که کارگروهی مشخص در شهرداری تهران در خصوص همکاری ها دوجانبه و پروژه های شهری فعال شود. یکی دیگر از موارد مطرح شده در جلسه با شهرداری تهران در خصوص دفع زباله ها و چگونگی مدیریت آنها بود.

پنگ گفت: روابط ایران و چین به درازای تاریخ دو کشور برمی گردد و با توجه به اینکه سران دو کشور همواره با یکدیگر آمد و شد داشته اند، پایه های تجاری محکمی را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه ایجاد کرده اند. شانگهای نیز به عنوان مهم ترین شهر تجاری چین با وجود دفتر نمایندگی اتاق ایران و چین در این شهر، روابط تجاری گسترده تری با ایران داشته و خواهد داشت.

وی نسبت به گسترش روابط تجاری و توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور ایران و چین ابراز امیدواری کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین، در ادامه به وجود پتانسیل بسیار برای گسترش روابط با شانگهای اشاره کرد و گفت: طبق مشاهداتی که از سالهای گذشته در خصوص حل مشکلاتی از جمله معضل ترافیک، مشکلات دفع زباله، در شانگهای داشته ایم کاملاً مشهود است که می توانید به خوبی به حل مشکلات تهران در زمینه های مدیریت ترافیک، سیستم تاکسیرانی و اتوبوسرانی و قطار شهری، دفع زباله و تولید برق، ساختن پل ها، زیرگذرها و کمربندی ها کمک کنید و پیشنهاد بنده این است که به دلیل تحریم ها، بخشی از مبادلات از طریق تبادل محصولاتی مانند قیر از ایران به چین و دریافت خدمات ساخت و ساز از چین به ایران صورت گیرد.

رئیس اتاق ایران و چین در ادامه به نمایشگاه شکوه پارس در پکن اشاره کردن و گفت: این نمایشگاه به مدت چند ماه در پکن ادامه داشته و مورد توجه نخبگان چینی بوده است و قرار است از ماه آینده در شانگهای به نمایش گذاشته شود. ایشان آمادگی اتاق ایران و چین را برای افزایش همکاری ها از طریق دفتر شانگهای اعلام کرده و خواستار معرفی فرهنگ ایرانی، موسیقی، فیلم و غذای ایرانی به شهر شانگهای در طول این ایام شد.

نماینده شهردار شانگهای نیز با استقبال از پیشنهادات ذکر شده اشتیاق خود را جهت عملی کردن یک سری از این پیشنهادات اعلام کرد.

وی در پایان گفت: تاثیر فرهنگ بر روی ملتها و دولتها بسیار زیاد است و فرهنگ و تجارت نیز دو عنصر لاینفک هستند و به صورت یک خانواده عمل می کنند و ما به تبادل تجاری و فرهنگی و گسترش روز افزون این روابط میان دو کشور ایران و چین امیدواریم و گامهایی استوار در جهت بهبود این روابط برخواهیم برداشت.

 

منبع: اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *