سینوفارم و سینوواک، دو واکسن کرونا پیشتاز چین

تهران- ایرنا- به دنبال آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا در چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا با تولیدات داخلی، زمینه برای استفاده از واکسن های ساخت این کشور در سراسر جهان فراهم شده است و در این میان دو واکسن سینوفارم و سینو واک مجوز استفاده انسانی را دریافت کرده اند.

به گزارش ایرنا، چین دارای ۵ واکسن کرونا ساخت داخل است که توسط شرکت ها و گروه های دارویی سی ان بی جی (CNBG) سازنده واکسن سینوفارم، سینوواک، کان سینو بیولوجیک و آکادمی علوم اجتماعی چین در حال آزمایش و تولید هستند.

پس از آغاز استفاده از واکسن کرونای شرکت سینوفارم چین با تصویب اداره ملی نظارت بر داروی چین، واکسیناسیون توده های حساس در شهرها از جمله در پکن و وو هان آغاز شد. به گفته مقامات تنها در روزهای یکم و دوم ژانویه /۱۲ و ۱۳ دی ۱۳۹۹ / ساکنان پکن از طریق ۲۲۰ پایگاه در مجموع ۷۳ هزار و ۵۰۰ واکسن کرونا دریافت کرده اند و تاکنون هم هیچ عوارض جانبی از تزریق این واکسن ها گزارش نشده است.

سینوفارم یا سینوواک

همانطور که گفته شد دو واکسن سینوفارم و سینوواک مجوز استفاده انسانی را دریافت کرده اند و از این دو واکسن در طرح واکسن اضطراری کرونا که چند ماه پیش حدود یک میلیون نفر واکسینه شدند استفاده شده است و طبق گفته مقامات بهداشتی چین تا کنون هم عوارض جانبی چندانی مشاهده نشده است.

واکسن های ساخت چین در حال حاضر در ۱۵ کشور و منطقه جهان در حال طی مراحل مختلف آزمایش های بالینی هستند. همزمان با انجام آزمایش های بالینی تعدادی از کشورهای جهان هم خرید این واکسن ها را اغاز کرده اند به طوری که اندونزی در ۱۳ دی ماه سال جاری اعلام کرد واکسن کرونای ساخت شرکت سینوواک چین را در سراسر کشور توزیع کرده و قصد دارد واکسیناسیون سراسری را از آواخر ماه جاری میلادی آغاز کند.

سینوواک با چندین کشور دیگر از جمله ترکیه، برزیل و شیلی قرارداد تامین واکسن امضا کرده است و در حال مذاکره با فیلیپین برای فروش واکسن به این کشور است.

واکسن سینو واک همچنین یکی از سه واکسن آزمایشی کرونا است که چین از آن برای واکسینه کردن حدود یک میلیون نفر تحت یک برنامه استفاده اضطراری استفاده کرده است.

وزیر بهداشت مصر هم ۱۲ دی ماه خبر استفاده از واکسن کرونای ساخت شرکت سینوفارم چین را اعلام کرد. همچنین علاوه بر امارات متحده عربی و بحرین، تعداد دیگری از کشورهای جهان واکسیناسیون کرونا با استفاده از واکسن چینی را آغاز کرده اند.

واکسن سینوفارم را بیشتر بشناسیم

در حال حاضر، ۱۸ شرکت چینی با توجه به روند تحقیقات واکسن، در حال ساخت خطوط تولیدی هستند از این میان، واکسن غیرفعال کرونا شرکت سینوفارم یک روز مانده به پایان سال ۲۰۲۰ میلادی برابر با ۱۰ دی ۱۳۹۹ رسما مجوز ورود به بازار را دریافت کرد. این شرکت اکنون تولید واکسن را شروع کرده است.

واکسن های سینوفارم دارای یک کارت شناسایی الکترونیکی است که از طریق آن می توان کل فرایند و جریان تولید واکسن از جمله اینکه این واکسن به کجا ارسال شده و دریافت کننده اش چه کسی بوده است را پیگیری کرد.

«جانگ جین» مسئول تولید واکسن کرونای شرکت سینوفارم گفته است که برای اینکه واکسن بیشتری قبل از عید بهار چین (اواخر دی ماه) وارد بازار شود، بسیاری از کارگران و کارمندان در روزهای تعطیل و استراحت خود نیز کار کنند. پیش بینی می شود سال ۲۰۲۱ میلادی، ظرفیت تولیدی این شرکت به یک میلیارد دوز برسد.

داده های موجود نشان می دهد میزان اثربخشی این واکسن ۷۹.۳۴ درصد است و به خاطر هماهنگی ایمنی، اثربخشی، سهولت دسترسی و قابلیت مصرف به تایید استاندارد سازمان جهانی بهداشت و اداره ملی نظارت بر داروی چین رسیده است.

اطلاعات بیشتر از واکسن سینوواک

شرکت زیست‌فناوری سینوواک (Sinovac) واکسن کرونا ابداعی خود را ابتدای تیر ماه سال جاری بعد از آخرین مرحله از آزمایش های انسانی و پیش از عرضه محک زد. این شرکت داروسازی همان زمان اعلام کرده بود واکسن آزمایشی که برای بیماری کووید-۱۹ توسعه داده‌ است، سبب ایجاد ایمنی در بدن بیماران مبتلا به این بیماری شده و ایمن است .داده‌های اولیه حاکی از آن بود که این واکسن می‌تواند از افراد در برابر ابتلا به کرونا محافظت کند.

گزارش رسانه های چینی حاکی است واکسن این شرکت که «کروناوَک» (CoronaVac ) نام دارد پس از اینکه در ۱۴ روز دو بار به بدن افراد تزریق شد، سبب ایجاد آنتی بادی یا پادتن در بیش از ۹۰ درصد افراد شده است این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ عوارض جانبی شدیدی در اثر تزریق این واکسن مشاهده نشده است.

«ویدونگ یین» مدیرعامل شرکت “سینوواک” در بیانیه‌ای گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که واکسن “کروناوَک” بی‌خطر است و می‌تواند سبب ایجاد پاسخ ایمنی در بدن شود.

شرکت “سینوواک” همچنین در حال ساخت یک مرکز تولیدی است که هدف آن افزایش تعداد دوزهای موجود از واکسن برای محافظت از مردم در برابر کووید-۱۹ است.

واکسن سینوواک چگونه ساخته شده است

این شرکت در ساخت واکسن سینوواک از نسخه غیرفعال شده ویروس کرونا استفاده کرده است. این شرکت از فناوری تهیه واکسن‌های تایید شده همانند هپاتیت آ و ب، آنفلوانزای خوکی، آنفلوانزای پرندگان و ویروسی که باعث بیماری دست، پا و دهان می‌شود، استفاده کرده است.

با این حال کارشناسان هشدار داده اند که ایمنی نامزدهای واکسن کرونا غیرفعال شده باید برای مدت طولانی تری رعایت شود چون ممکن است برخی از واکسن های غیرفعال منجر به افزایش اثر بیماری شوند. همزمان ممکن است آنتی بادی های ناشی از واکسن به جای محافظت، باعث بدتر شدن عفونت در هنگام قرار گرفتن در معرض ویروس در افراد پس از تزریق شوند.

عرضه سینوواک در بورس آمریکا

شرکت گلوبال کاپیتال سهامدار اصلی شرکت سازنده واکسن سینوواک، سهام این شرکت را در بازار بورس آمریکا عرضه کرده است مدیرعامل این شرکت سوم دی ماه سال جاری گفته بود با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در زمینه انطباق با قوانین این بازار توافق کرده است.

آزمایش سینوواک در برزیل و ترکیه

موسسه سائو پائولو بوتانتان، یکی از برجسته ترین مراکز تحقیقات پزشکی برزیل که آزمایش فاز سه سینوواک را انجام می دهد اواخر مهر ماه سال جاری گفت که نتایج این واکسن در یک آزمایش که تاکنون شامل ۹ هزار داوطلب بوده است، ایمن است.

اما ۲۲ آبان سال جاری آزمایش انسانی واکسن سینوواک به مدت دو روز در برزیل متوقف شد. دادگاه برزیل پس از مرگ یک شرکت کننده در آزمایش انسانی این واکسن، به مدت دو روز دستور توقف آزمایش را صادر کرده بود ولی سازمان دهندگان این برنامه ضمن انتقاد به تصمیم دادگاه اعلام کردند که مرگ آن یک نفر هیچ ربطی به واکسن نداشته است.

اوایل آذر سال جاری هم ترکیه آزمایش انسانی واکسن کرونای ساخت شرکت سینوواک چین را آغاز کرد این واکسن که باید در دو مرحله تزریق شود در مرحله نخست به ۷۲۶ پرسنل پزشکی تزریق شد و از سوم آذر نیز تزریق آن به ۲۰ هزار داوطلب آغاز شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *