همکاری‌ سه جانبه ایران،چین وپاکستان؛فرصت‌ها وچالش‌ها

اسلام‌آباد – ایرنا – شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی مجازی ایران، چین و پاکستان ضمن تاکید بر جایگاه مهم همکاری‌های مشترک میان سه کشور؛ خواستار استفاده از فرصت و ظرفیت‌های یکدیگر با هدف رفاه ملت‌ها و غلبه بر چالش‌های مشترک به ویژه قدرت‌های مداخله گر شدند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، کنفرانس بین المللی به صورت مجازی با عنوان «همکاری‌های سه جانبه ایران-پاکستان-چین؛ فرصت‌ها و راههای پیش رو» به میزبانی اندیشکده مرکز مطالعات جهانی و راهبردی (CGSS) در اسلام‌آباد برگزار شد.

«سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، «ماشاالله شاکری» سفیر پیشین کشورمان در پاکستان، برخی اساتید دانشگاهی، کارشناسان روابط بین الملل از پاکستان و چین و همچنین مسوولان اندیشکده مرکز مطالعات جهانی و راهبردی در این وبینار بین المللی شرکت کردند.

آنان با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران، چین و پاکستان در سازمانهای منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای و ترسیم همکاری‌های سه جانبه در این خصوص، تاکید کردند: رویکرد تقابلی آمریکا در قبال همکاری‌های منطقه‌ای تهران-پکن-اسلام‌آباد مشهود است.

سخنرانان ایرانی نیز به تشریح پیامدها ناشی از نقش مخرب و ظالمانه تحریم‌های آمریکا بر مردم کشورمان به ویژه در شرایط سخت مقابله با ویروس کرونا پرداختند.

آنان ضمن مهم شمردن همکاری‌های سازنده میان بنادر چابهار و گوادر پس از افتتاح رسمی گذرگاه مرزی ریمدان-گبد، ابتکار طرح کمربند و جاده و همچنین طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین را به عنوان بسترهای موجود برای توسعه مناسبات سه جانبه تلقی کردند.

عناصر و مولفه‌های همکاری‌های سه جانبه ایران، پاکستان و چین

سفیر ایران در پاکستان طی سخنانی به تبیین سیاست‌های کشورمان درخصوص همکاری‌ها با پاکستان با تمرکز بر مولفه همسایگی و در سایه اشتراکات روابطی، توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی به عنوان مهم‌ترین ماموریت پیش رو، توسعه تعاملات ترانزیتی، تاثیر منفی تحریم‌ها بر روابط دوجانبه، گسترش همکاری‌های دو کشور در سایه شیوع ویروس کرونا، استفاده از ظرفیت‌های بنادر چابهار و گوادر، همکاری‌های تهران-اسلام‌آباد در حوزه طرح اقتصادی سی پک و همکاری‌های منطقه‌ای پرداخت.

حسینی همچنین روابط جمهوری اسلامی ایران با چین را مناسباتی بر مبنای احترام متقابل و مستقل از عناصر مداخله گر دانست و افزود: در راستای توسعه این روابط مقام‌های عالی رتبه ایران و چین تصمیم گرفتند که سنگ بنای توسعه مناسبات دراز مدت خود را در یک افق ۲۵ ساله برنامه ریزی کنند.

وی تاکید کرد: برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین یک نقشه راه روشن و ریل گذاری اصولی برای روابط دو کشور مهم در دنیای آینده است؛ جایی که چین جزء قدرت‌های برتر اقتصادی دنیا در آینده نزدیک و ایران به عنوان یکی از قدرتهای بزرگ منطقه غرب آسیا، می‌توانند با روابطی مکمل و مستقل از قدرتهای سنتی و سلطه گر، ضمن تامین منافع مشترک، یک برنامه جامع جهت نیل به اهداف تعیین شده طراحی و اجرا کنند.

سفیر کشورمان در پایان افزود: قطعاً ابتکار کمربند-جاده و راهروی اقتصادی چین و پاکستان، بسترهای مساعدی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه برای سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری خلق چین محسوب می‌شود که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند الگویی منحصر به فرد برای توسعه با سایر کشورهای منطقه در نظر گرفته شود.

گشایش روزنه‌های جدید به سوی ملت‌های منطقه

کارشناسان حاضر در وبینار بین المللی ایران، چین و پاکستان با تاکید بر شناسایی راه‌های تقویت همکاری ها میان سه کشور، گفتند: تحکیم روابط تهران-پکن و برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله میان دو طرف خبر خوبی برای پاکستان خواهد بود.

آنان به نقش برخی قدرت‌ها برای تبلیغات منفی علیه طرح کمربند و جاده و طرح سی پک میان پاکستان و چین اشاره کرده و هشدار دادند برخی قدرتهای رقیب درصدد تخریب روابط دوجانبه و همکاری‌های سه جانبه میان ایران، چین و پاکستان هستند.

«دکیانگ جی» معاون ریاست دانشکده آینده مشترک در دانشگاه ارتباطات چین در پکن و «وانگ هو» استادیار دانشکده مطالعات جنوب شرق آسیا در فوجیان نیز با تاکید بر اهمیت روابط دوستانه ایران و پاکستان با چین، آن را به عنوان بهترین فرصت برای تنظیم برنامه همکاری‌های سه جانبه تلقی کردند.

این کارشناسان چینی همچنین مشارکت قوی در طرح‌های منطقه‌ای کمربند جاده و سی پک با هدف تقویت مناسبات دوستانه و افزایش روابط میان مردم سه کشور به عنوان شرکای مهم منطقه‌ای را خواستار شدند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *