بلینکن: رویارویی نظامی آمریکا و چین خلاف منافع هر دو کشور است

لینکن، وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که تقابل نظامی دو کشور آمریکا و چین، به ضرر منافع هر دو کشور است. این درحالی است که چین به یک سری از تعهداتش در قبال این کشور عمل نکرده است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: چین اخیرا با رویکرد تهاجمی تر و پرخاشگرانه‌تری در خارج از این کشور اقدام کرده و به طور فزاینده‌ای با روش‌های خصمانه رفتار کرده است.

بر اساس این گزارش، وی در پاسخ به این سئوال که “آیا واشنگتن به سوی یک تقابل و رویارویی نظامی با پکن، پیش می رود؟”، اظهار داشت: این قطعا بر خلاف منافع آمریکا و چین است، اگر بخواهند به آن نقطه برسند، یا حتی اگر بخواهند در آن مسیر حرکت کنند.

وی در ادامه افزود: چیزی که طی چندین سال شاهد آن بوده‌ایم این است که چین در داخل سرکوبگری بیشتری داشته و در خارج نیز پرخاشگرانه تر و تهاجمی تر اقدام می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره ادعاهای مربوط به سرقت صدها میلیارد دلار از محرمانه‌های تجاری و حق مالکیت معنوی آمریکا توسط چین، گفت: دولت بایدن نگرانی‌های واقعی و جدی درباره مساله مالکیت معنوی دارد. اقدامات چین مانند کسانی است که قصد رقابت غیرمنصفانه را دارند و به طور فزاینده‌ای از روش‌های خصمانه استفاده می‌کنند.

سفارت چین در واشنگتن حاضر به اظهارنظر درباره سخنان بلینکن نشده است. دولت بایدن روز جمعه اعلام کرد که چین به تعهداتش برای حفاظت و حمایت از حقوق مالکیت معنوی آمریکا در فاز نخست توافق تجاری که سال گذشته بین دو کشور امضا شده، عمل نکرده است.

این تعهدات بخشی از قراردادی است که بین دولت ترامپ و پکن امضا شده است. بلینکن روز یکشنبه وارد لندن شده تا در نشست وزرای خارجه گروه 7 شرکت کند، یکی از مهمترین موضوعات این نشست، چین خواهد بود.

بلینکن افزود: ایالات متحده قصد مهار چین را ندارد یا این طور نشان دهد که چین یک چالش است. ما در برابر هر کشوری که بخواهد در برابر نظم جهانی چالش ایجاد کند، می‌ایستیم و از این نظم دفاع خواهیم کرد.

بایدن در نخستین سخنرانی مشترک خود در کنگره آمریکا وعده داده است تا حضور نظامی قدرتمند ایالات متحده در منطقه هند اقیانوسیه را حفظ کند و توسعه فناوری آمریکا را رونق دهد.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *