ژانگ جون: تحریم ها وضعیت انسانی را به سمت فاجعه سوق می دهد

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد در نشست خبری اعلام کرد: ما خواستار تحریم نیستیم، چرا که تحریم‌ها به تمام مردم آسیب می‌رسانند.

به گزارش ایرنا، ژانگ جون عصر دوشنبه در نشست خبری آغاز ریاست کشورش بر شورای امنیت در ماه مه، در پاسخ سوالی درباره کره شمالی ابراز امیدواری کرد. در بررسی سیاست‌های ایالات متحده در مورد کره شمالی بیش از فشار بر اقدامات دیپلماتیک تأکید شود.

وی افزود: ما باید مطالعات بیشتری در مورد نتیجه بررسی داشته باشیم. امیدواریم که بررسی به جای تأکید بیش از حد بر فشار شدید، بیشتر بر تلاش های دیپلماتیک و گفت‌وگو تأکید  داشته باشد.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد درباره اعمال تحریم علیه کره شمالی و همچنین میانمار، گفت: ما خواستار اعمال تحریم‌ها نیستیم بلکه باید دلایل درگیری را برطرف کنیم.

جون افزود: همه مردم به خاطر تحریم‌ها آسیب می‌بینند و این را می‌توانید در کشورهای دیگری همچون سوریه، لیبی و دیگر کشورها ببینید. تحریم‌ها نتایجی که مورد انتظار است را برآورده نمی‌کنند. تحریم‌ها همچنین می‌توانند تلاش دیپلماتیک را تضعیف کنند و وضعیت انسانی را به سمت فاجعه سوق دهند.

صلح افغانستان

وی درباره صلح افغانستان هم اظهار کرد: فرایند افغانستان اهمیت دارد و چین از این فرایند استقبال می کند. فرایند صلح افغانستان باید منعکس کننده رهبری افغانستان و از طریق خود افغان‌ها باشد.

سفیر چین در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما همه طرف‌ها را برای مشارکت در این فرایند تشویق می‌کنیم و امیدواریم که کشورهای همسایه و کلیدی در این زمینه مشارکت داشته باشند.

نشست عالی‌رتبه شورای امنیت با ریاست وانگ یی

جون در حالیکه برنامه‌های این ماه شورای امنیت همچون سوریه، یمن، سومالی، سودان، فلسطین و عراق را تشریح می‌کرد، افزود: در هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) نشست عالی‌رتبه با حضور وزیران خارجه با موضوع چندجانبه‌گریی و محوریت سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: ریاست این نشست را وانگ یی وزیر خارجه چین بر عهده خواهد داشت.
نماینده چین در سازمان ملل متحد با بیان اینکه برای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم دعوتنامه فرستاده است، گفت: انتظار داریم که در این نشست شرکت کند.

پیگیری شورای امنیت درباره میانمار

جون در پاسخ به این سوال که شورای امنیت درباره میانمار اقدامی خواهد داشت، گفت: شورای امنیت از فوریه و همزمان با شروع مشکل میانمار این موضوع را پیگیری کرده است.

وی افزود: ما در ۳۰ آوریل هم نشست غیرعلنی در این زمینه داشتیم. آخرین نشست بر تلاش دیپلماتیک تمرکز داشت که با هدایت آسه آن انجام می‌شود.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد ادامه داد: سر انجام هم شورای امنیت با استقبال از تلاش دیپلماتیک آسه‌آن، بیانیه ریاستی صادر کرد و خواستار تداوم این تلاش‌ها شد. امیدواریم که پیشرفت بیشتری و رفع تنش به طور کامل در میانمار باشیم.

جون خاطرنشان کرد: شورای امنیت از تلاش دیپلماتیک آسه‌آن و نماینده سازمان ملل متحد برای نقش سازنده در این زمینه حمایت می‌کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *