همکاری شرکت‌ های خودرو ایران و چین

زمانی که آمریکا از برجام کنار رفت، ایران و چین تعاملات تجاری خود را افزایش داده‌‌اند. در این میان صنعت خودرو نیز، به سمت همکاری و تعامل با شرکت‌های چینی حرکت کرده است.

 

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، پس از اینکه شرکت‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای بازار ایران را ترک کردند، تعدادی از شرکت‌های چینی فعالیت بسیار محدود را با ایران حفظ کردند. از آن سمت نیز خبرهای متفاوتی از مذاکره شرکت‌های متفاوت با برندهای مختلف چینی به گوش می‌رسید. از جمله آن گروهی که قبلا روی دو برند معتبر کره‌ای کار می‌کردند،‌ با احداث کارخانه‌ای در سمنان با برند فردا موتورز کار خود را آغاز کردند.

فردا موتورز ابتدا کار خود را با مونتاژ خودروی چینی با مدل FMC SX۵ شروع کرد. این کراس اوور با داخلی‌سازی حدود ۲۰ درصدی و مجهز به پیشرانه ۶/ ۱ لیتری میتسوبیشی با فناوری MIVEC به صورت پیش‌فروش‌های ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ روزه عرضه شد. این خودرو با ۱۲۳ اسب بخار مجهز به جعبه دنده اتوماتیک CVT است.

اما در کنار خودروسازی فردا شرکت‌های دیگری نیز در ایران مذاکرات خود را با طرف‌های چینی آغاز کرده و دیر یا زود این خودروها را در ایران مونتاژ خواهند کرد.

شرکت پرشیا خودرو که پیش‌تر خودروهای بی ام و را وارد می‌کرد، با برند هونگچی چین مذاکراتی داشته است. این برند چینی از برندهای لوکس چین به حساب می‌آید و پرشیا خودرو درصدد آن است که خودروهای این برند را در ایران مونتاژ کند.

از طرفی شنیده‌ها از مذاکره یک شرکت بزرگ داخلی با سه برند معتبر چینی حکایت دارد. هن‌تنگ که پیش‌تر با شرکت عظیم‌خودرو به بازار ایران معرفی شده بود، پس از مشکلاتی که برای شرکت عظیم‌خودرو به وجود آمد، با شرکتی دیگر وارد مذاکره شد تا محصولات خود را در داخل ایران مونتاژ کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *