مریخ نورد چینی مهمان مریخ شد

 چین با فرود موفقیت‌آمیز مریخ‌نوردش بر روی مریخ، دومین کشوری شد که این افتخار را کسب کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس،  مامورت تیان‌ون-۱ اولین ماموریت بین‌ستاره‌ای چین بود که در تاریخ ۱۴ مه(۲۴ اردیبهشت) در ساعت ۷:۱۱ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۳:۴۱ به وقت تهران) با موفقیت انجام شد با این حال مقامات آژانس فضایی چین هنوز مکان و زمان دقیق فرود را اعلام نکرده‌اند.

تیان‌ون-۱ در ماه فوریه ۲۰۲۰ بر روی موشک لانگ‌مارچ بی۵ به مدار مریخ رسید. این فضاپیما که سطح‌نورد “ژورونگ” به آن متصل است پس از گذراندن بیش از سه ماه در مدار از مدارگرد جدا شده و سفرش به سمت سطح مریخ را آغاز کرد. پس از ورود به جو مریخ، تیان‌ون-۱ “هفت دقیقه وحشت” که سطح‌نورد ناسا تجربه کرده بود را گذراند. یک سپر حرارتی از این فضاپیما هنگام ورود به جو محافظت کرد و سپس چترهای آن باز شد و مریخ‌نورد بر روی منطقه‌ی Utopia Planitia فرود آمد.

انتظار می‌رود مریخ‌نورد “ژورونگ” حداقل ۹۰ روز را در مریخ بگذراند و ترکیبات این سیاره را مطالعه کند و به دنبال نشانه‌هایی از آب باشد. تصور می‌شود در زیر سطح منطقه‌ی Utopia Planitia آب‌های یخ‌زده‌ی زیادی وجود داشته باشد.

این مکان مشابه مکانی است که ناسا طی ماموریت وایکینگ۲ در سال ۱۹۷۶ در آن فرود آمد.

این مریخ‌نورد با شش چرخ دارای ۲ دوربین پانوراما، یک رادار نفوذ به زمین و یک ردیاب مغناطیسی است و همچنین یک لیزر برای مطالعه‌ی سنگ‌ها و ابزاری برای بررسی آب و هوا دارد.

چین قصد دارد ماموریت بازگشت نمونه از مریخ را در سال ۲۰۲۸ در سالی که ناسا نیز ماموریت مشابهی خواهد داشت انجام دهد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *