روی خوش فیلیپین به چین

رئیس جمهور فیلیپین، از انجام مذاکرات دوستانه با پکن خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزارت خارجه فیلیپین امروز (شنبه) اعلام کرد که این کشور و چین مذاکرات دوستانه ای در مورد دریای چین جنوبی داشته‌اند.

این خبر چندین روز پس از آن منتشر شد که  وزیر خارجه فیلیپین دستور خروج کشتی‌های چینی از منطقه مورد مناقشه میان دو کشور را داد.

حضور صدها کشتی چینی در داخل منطقه اقتصادی اختصاصی فیلیپین آخرین دلیل تنش میان دو کشور در دریای چین جنوبی بوده است.

با اینحال دپارتمان امور خارجه فیلیپین در بیانیه ای اعلام کرد : دو طرف تبادلات دوستانه و   صریحی در مورد وضعیت عمومی و موضوعات خاص در دریای چین جنوبی داشته اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: درک مشترکی درخصوص اهمیت مذاکره برای کاهش تنش و درک موقعیت هر دو کشور و مقاصد آنها در منطقه وجود دارد.

هر چند وزیر خارجه فیلیپین از ادبیات نه چندان دوستانه‌ای برای اعتراض به حضور چین در منطقه دریای چین جنوبی استفاده کرده بود اما به نظر می رسد رودریگو دوترته، رئیس جمهوری این کشور ترجیح می دهد بر آتش تنش میان دو کشور نیافزاید و به دلیل تمایل این کشور به سرمایه گذاری و وام های چین، وزرای خود را از اظهار نظر درباره وضعیت دریای چین جنوبی منع کرده است.

هرچند فیلیپین بارها خواستار احترام چین به قوانین بین‌الملل شده اما باوجود تنش‌های موجود روابط میان پکن و این کشور در دوره ریاست جمهوری دوترته بهبود پیدا کرده است.

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *