«ژورونگ» امروز پیاده مریخ را گشت

بعد از فرود موفقیت‌آمیز نخستین مریخ‌نورد چین به نام «ژورونگ»، اکنون خبر رسیده است که برای اولین بار در سطح مریخ به حرکت در آمده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، یک هفته پس از آنکه سازمان ملی فضایی چین گزارش داد مأموریت “تیان‌ون-۱”(Tianwen-۱) به فرودی ایمن در مریخ دست یافته است، اکنون خبر رسیده است که مریخ نورد “ژورونگ” از سکوی خود پایین آمده و روی سطح سیاره سرخ حرکت کرده است.

این مریخ‌نورد در نخستین راهپیمایی کوتاه خود مجموعه‌ای از تصاویر ثابت سیاه و سفید را با دوربین خود از منطقه “Utopia Planitia”؛ منطقه‌ای که در آن فرود آمده، ثبت کرده است.

از میان تمام کشورهای دنیا تاکنون تنها ایالات متحده دارای ربات‌های فعال در سطح مریخ بوده است. البته اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۷۰ موفق به فرود یک فضاپیما روی مریخ شد، اما پس از مدت کوتاهی ارتباط با آن از دست رفت.

اکنون مریخ نورد “ژورونگ” تبدیل به نخستین مریخ نورد غیر آمریکایی روی سطح مریخ شده و چین نیز تبدیل به دومین کشور پس از ایالات متحده شده است که قدم به مریخ می‌گذارد.

از این پس “ژورونگ” که از انرژی خورشیدی برای کار خود استفاده می‌کند، از دوربین با کیفیت و وضوح بالا و سایر ابزارهای خود برای بررسی خاک و جو مریخ و همچنین جستجوی آب یا یخ در زیر سطح مریخ استفده خواهد کرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *