چین ۱۶۵ میلیون دوز واکسن به آمریکای لاتین و کارائیب صادر کرد

ارسال واکسن کرونای چینی به کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، موجب نگرانی دولت آمریکا شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چین درحال استفاده از واکسن‌های کووید-19 ساخت این کشور برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب است. این درحالی است که آمریکا با بی تفاوتی و نداشتن استراتژی مناسب درحال از دست دادن نبرد در این منطقه و متحدان قدیمی خود است.

پکن در ماه های اخیر 165 میلیون دوز واکسن چینی را به این مناطق ارسال کرد و در کنار آن با استفاده از کمپین روابط عمومی دقیق نقش دولت چین را برجسته ساخت.

در طرف مقابل آمریکا تا همین اواخر تمرکز خود را بر کنترل شیوع ویروس کرونا قرار داده بود و مقادیر بسیار ناچیزی واکسن به کشورهای همسایه خود ارسال کرد. جو بایدن وعده ارسال 80 میلیون دوز واکسن را داده اما دولت وی هنوز خبری درباره ارسال این واکسن ها منتشر نکرده است.

اعضای کنگره و کارشناسان منطقه‌ای در آمریکا به دولت هشدار داده‌اند که باید در این رقابت قوی تر عمل کرده و علاوه بر ارسال این واکسن ها به آمریکای لاتین با تبلیغات لازم به آمریکا نشان دهند که این واکسن ها از مقصد آمریکا ارسال شده‌اند.

داده های سازمان بهداشت پان آمریکن حاکی از آن است که کشورهای مختلف آمریکای لاتین ازجمله شیلی، السالوادور، برزیل و اروگوئه تقریبا به طور انحصاری به واکسن های ساخت چین متکی هستند.

هندوراس و پاراگوئه با کمبود واکسن مواجهند اما هنوز واکسن‌های چینی دریافت نکرده‌اند. شایعاتی درباره پیشنهاد چین مبنی بر دریافت واکسن در ازای قطع روابط دیپلماتیک با تایوان نیز منتشر شده است؛ موضوعی که در هر صورت برای چین از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جیسون مارزاک، مدیر مرکز آمریکای لاتین اندیشکده شورای اتلانتیک معتقد است: چین از این فرصت برای قدرتنمایی در منطقه استفاده کرده است.

هرچند انتقاداتی از چین درباره احتمال شیوع کرونا از استان ووهان در این کشور مطرح شد و در دوره ترامپ به اوج رسید اما چین تمرکز خود را از یک سو بر روی نحوه مدیریت این ویروس در داخل و از سوی دیگر بر روی جلب توجه افکار عمومی در موضوع کمک به کشورهای دیگر در مبارزه با کووید قرار داد و به گفته مارزاک ” از یک مشکل اصلی به راه حل اصلی” تبدیل شد.

کارشناسان آمریکایی معتقدند، جدا از موضوع تقابل با چین با توجه به اینکه 77 درصد از تمام مسافران ورودی به آمریکا در سال جاری از آمریکای لاتین  و منطقه کاراییب بوده‌اند، لزوم ارسال واکسن از سوی آمریکا به این کشورها بیش از گذشته احساس می‌شود؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده است.

همین احساس نگرانی باعث شد که مارک روبیو، باب منندز و تیم کین در روزهای گذشته با ارسال نامه‌ای به بایدن نسبت به حضور چین در حیات خلوت آمریکا ابراز نگرانی کنند. در نامه این سناتورهای آمده: بدون تعامل و رهبری آمریکا، رقبایمان به تلاش‌ها برای استفاده از واکسن‌های خود به عنوان یک اهرم در آمریکای لاتین و کشورهای کاراییب ادامه می‌دهند

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *