سفر وزرای خارجه چهار کشور اروپایی به چین

دیپلمات‌های ارشد چهار کشور اروپایی به دعوت چین، امروز شنبه به این کشور سفر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، این دیپلمات‌های ارشد از صربستان، ایرلند، لهستان و مجارستان هستند.

پس از آنکه پارلمان اروپایی تایید توافق همکاری جامع اتحادیه اروپا و چین را در مورد سرمایه گذاری لغو کرد، وزرای خارجی این چهار کشور اروپایی دعوت پکن را برای سفر به این شهر به عنوان تلاشی برای نجات روابط دو جانبه تجاری پذیرفتند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچین این چهار کشور اروپایی را شرکای مهم پکن در اروپا دانست و گفت، در این سفر قرار است درباره روابط دوجانبه، همکاری منطقه‌ای، روابط بین اروپا و چین و همچنین سایر مسائل مشترک گفتگو شود.

وی افزود: چین امیدوار است که اعتماد مشترک سیاسی و همکاری عمیق کارآمد با چهار کشور مطرح شده در این سفر صورت گیرد و یک اقدام مشترک برای احیای اقتصاد پس از کرونا انجام شود تا به این ترتیب هم چین و هم چهار کشور ذکر شده به یک توسعه متوازن و جامع در روابطشان دست پیدا کنند.

پارلمان اروپایی تایید این توافق سرمایه گذاری با چین را پس از هفت سال گفتگو و پس از آن در دسامبر ۲۰۲۰ لغو کرد که پکن ۱۰ تن از سیاستمداران اتحادیه اروپا، اندیشکده‌ها و نهادهای دیپلماتیک آنها را در مارس سال جاری میلادی تحریم کرد. این تحریم‌ها از سوی چین در واکنش به تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و کانادا در پی نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ و علیه مسلمانان اویغور وضع شده‌اند.

قانونگذاران اتحادیه اروپا گفته‌اند، چین باید تحریم‌ها را علیه مقام‌های این اتحادیه لغو کند اگر به دنبال تایید آن توافق سرمایه گذاری است.

چین همچنین ادعاهای مطرح شده درباره نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ را رد می‌کند و به این مساله اشاره دارد که اقدامات صورت گرفته برنامه‌های آموزشی و بازپروری برای شبه نظامیان سابق آن هم به صورت داوطلبانه و بر اساس خط‌مشی‌های برنامه اقدام برای جلوگیری از خشونت‌های افراط گرایی سازمان ملل است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *