ایستگاه فضایی چین؛ میزبان سه فضانورد این کشور خواهد بود

چین از برنامه خود در خصوص اعزام سه فضانورد به ایستگاه فضایی خود خبر داده است.

– ایرنا- چین در ماه ژوئن (خرداد-تیر) سه فضانورد را به ایستگاه فضایی خود در مدار زمین اعزام خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی kob، یک مقام فضایی چین که خود اولین فضانورد این کشور به شمار می رود که به مدار زمین رفته است، گفت: یک خدمه سه نفره از فضانوردان در ماه ژوئن (خرداد-تیر) برای انجام یک مأموریت سه ماهه در ایستگاه جدید فضایی چین، به مدار زمین سفر خواهند کرد.

«یانگ لیوی» معاون برنامه‌های سرنشین دار فضایی چین، برنامه اعزام اولین خدمه به ایستگاه فضایی چین را در تلویزیون دولتی این کشور تأیید شد.

این ماموریت خدمه دار به ایستگاه فضایی چین پس از آن صورت می گیرد که روز یکشنبه یک فروند فضاپیمای باری چین که حای سوخت و تجهیزات بود، در مدول اصلی ایستگاه فضایی این کشور پهلو گرفت.

یانگ در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد: کپسول «شنژو ۱۲» که حامل این سه فضانورد مرد خواهد بود، ماه ژوئن (خرداد-تیر) از پایگاه Jiuquan در شمال غربی چین به فضا می رود. این فضانوردان در ایستگاه فضایی چین مشغول تمرین راهپیمایی فضایی خواهند شد و تعمیر و نگهداری این ایستگاه و همچنین آزمایش‌های علمی انجام خواهند داد.

یانگ که در سال ۲۰۰۳ به دور زمین چرخید، هیچ اطلاعاتی در مورد هویت فضانوردان یا تاریخ این پرواز ارائه نداد و گفت خدمه از دو گروه اول فضانوردان این برنامه خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این خدمه فضانورد زنی نیز وجود دارد، گفت: در شنزو-۱۲ هیچ فضانورد زنی وجود ندارد، اما در ماموریت های آتی فضانوردان زن نیز شرکت خواهند کرد.

دفتر مهندسی فضایی سرنشین دار چین اعلام کرد: فضاپیمای «تیانژو -۲» (Tianzhou-۲ ) یا به زبان چینی «کشتی آسمانی»، ساعت ۸ و ۵۵ دقیقه شامگاه شنبه به وقت پکن با راکت «لانگ مارچ ۷» از مرکز پرتاب فضایی Wenchang در جزیزه «هاینان» در چین به فضا پرتاب شد و ساعت پنج و یک دقیقه بامداد روز یکشنبه به وقت پکن در مدول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام Tianhe یا «هارمونی آسمان‌ها»  پهلو گرفت.

فضاپیمای «تیانژو -۲» که طول عمر یک ساله ای برای آن طراحی شده است، حامل لوازم مورد نیاز برای فضانوردان آتی از جمله مواد غذایی برای خدمه «شنژو -۱۲» (Shenzhou-۱۲) است که ماه آینده برای اقامت سه ماهه در این ایستگاه پرتاب می شود. این فضاپیما همچنین حامل دو تن پیشرانه است.

تیانژو -۲، دومین مأموریت از ۱۱ مأموریتی است که برای تکمیل اولین ایستگاه فضایی چین در حدود سال ۲۰۲۲، مورد نیاز است. این ماموریت به دنبال پرتاب مدول Tianhe در اواخر ماه اوت که اولین مدول ایستگاه فضایی چین است، انجام شد.

این ایستگاه فضایی سه مدوله رقیب ایستگاه بین‌المللی فضایی محسوب می‌شود. ایستگاه بین المللی فضایی توسط کشورهایی از جمله آمریکا،  روسیه و ژاپن پشتیبانی می‌شود. آمریکا مانع حضور چین در ایستگاه بین‌المللی فضایی شده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *