ابراز نگرانی آمریکا از افزایش قدرت چین در نشست با وزیر خارجه ژاپن

با توجه به افزایش قدرت چین و ابراز نگرانی مقامات آمریکا، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه ایندوپاسیفیک در دیدار با نخست وزیر ژاپن، خواستار اتحاد بیشتر بین واشنگتن و توکیو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میلیتری تایمز، «جان آکوئیلینو» فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در منطقه ایندو پاسیفیک در دیدار با «توشیمیتسو موته‌گی» وزیر امور خارجه ژاپن نگرانی‌های خود را درباره تلاش‌های فزاینده و مداوم چین در منطقه مورد مناقشه دریاهای چین شرقی و جنوبی به اشتراک گذاشت و بر اهمیت اتحاد آمریکا با ژاپن تاکید کرد.

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی اهمیت ائتلاف و اتحاد آمریکا و ژاپن بیش از هر زمان دیگری مهم است.

در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف همچنین بر اهمیت صلح و ثبات در منطقه تاکید کرده و برای تقویت ظرفیت‌های واکنش مشترک و بازدارندگی‌های موجود در دستیابی به یک منطقه آزاد ایندوپاسیفیک توافق کردند.

ژاپن و آمریکا به دنبال پیشبرد هدف منطقه آزاد ایندوپاسیفیک بر اساس یک چارچوب اقتصادی و دفاعی با عنوان گروه چهارجانبه هستند که شامل استرالیا و هند نیز می‌شود و هدفشان رویارویی با نفوذ فزاینده چین در منطقه است.

چین این گروه را یک بلوک طرد شده با تفکرات دوران جنگ سرد دانسته و آن را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

ژاپن همچنین به دنبال تقویت ظرفیت‌های نظامی خود در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای با چین در دریاهای چین جنوبی و شرقی است و به شدت نگران فعالیت‌های چین در اطراف و داخل آب‌های مورد ادعای خود است.

بر اساس قانون اساسی پس از جنگ جهانی دوم ژاپن، این کشور در استفاده از نیرو تنها برای دفاع شخصی خود محدود می‌شود اما در سال‌های اخیر نقش نظامی خود را گسترش داده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *