شیخی: چینی ها ظرفیت سرمایه اجتماعی را داشتند

عبدالمچید شیخی، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه آزاد با توجه به پیشرفتهای اخیر چین در اقتصاد، خاطرنشان کرد: چینی‌ها ظرفیت سرمایه اجتماعی را داشتند.
به گزارش خبرآنلاین، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه آزاد اظهار کرد: چینی‌ها ظرفیت سرمایه اجتماعی را داشتند. اعتماد به مدیریت با انگیزه‎ای که دنبال منافع اجتماعی باشد را هم داشتند. این دو مورد با هم ترکیب شدند و علتی برای پیشرفت آن کشور شدند.
دکتر عبدالمجید شیخی، استاد دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و از تحلیلگران اقتصاد بین الملل، ویژگی مهم مردم چین را اتکا به ملیت و هویت خودشان دانست و گفت: این عامل برگ برنده این چینی هاست و چینی ها در نبرد اقتصادی با آمریکا بر همین اساس مقاومت می کنند. استحکام چین به دلیل تحکم دولت نیست. عامل اول، عِرق ملی است که استحکام اجتماعی ایجاد می‌کند. در ادبیات جامعه‌شناسی و اقتصاد اجتماعی، نام این ویژگی سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی چینی ها شامل اعتماد اجتماعی، دلسوزی اجتماعی، عِرق ملی و مشارکت اجتماعی است.
عضو هیات علمی سابق جهاد سازندگی علت پیشرفت چین را اعتماد اجتماعی، اعتقاد به هویت ملی، سختکوشی و تلاش در جهت رسیدن به اهداف دانست و تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که عامل مدیریت و موارد دیگر مزید بر علت شدند. ایرانی‌ها این ویژگی را در دهه اول انقلاب، در دوران دفاع مقدس به خوبی نشان دادند. نهادهایی، مانند نهاد مقدس جهاد سازندگی، از دل نظام جوشیدند. در آن زمان چینی‌ها آمدند با برخی از مدیران سابق جهاد سازندگی جلسه گذاشتند تا با ایران به تبادل تجارب بپردازند. آنها توانستند به واسطه مشارکت اجتماعی، عِرق ملی، اعتقاد به هویت ملی، و سختکوشی تا این حد پیشرفت کنند. علاوه بر این، آنها با مدیریتی ساده منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دادند.
عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: مکمل روند بالفعل‌سازی مشارکت اجتماعی و اعتقاد به هویت ملی در میان چینی ها، سختکوشی آنها بوده است. آنها این مزیت‌ها را به گونه‌ای مدیریت کردند که منافع اجتماعی نسبت به منافع شخصی ارجح باشد. به این ترتیب، آنها پله‌های پیشرفت را طی کردند.
وی همچنین به تبیین علت اصلی موفقیت چین پرداخت و خاطرنشان کرد: چینی‌ها ظرفیت سرمایه اجتماعی را داشتند. اعتماد به مدیریت با انگیزه‎ای که دنبال منافع اجتماعی باشد را هم داشتند. این دو مورد با هم ترکیب شدند و علتی برای پیشرفت آن کشور شدند. اعتماد آنها به راس و رهبری جامعه‎شان خیلی بالا است. ما هم دنبال همین هستیم.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *