چین 5 میلیارد دلار به بنیاد جورج بوش کمک کرد

شنیده ها حاکی از آن است که بنیاد « جورج هربرت واکر بوش» از سوی حزب کمونیست چین، برای روابط میان آمریکا و این کشور 5 میلیارد دلار کمک دریافت کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از فاکس نیوز، “بنیاد جورج هربرت واکر بوش برای روابط آمریکا-چین” که توسط “نیل بوش”، یکی از برادران “جورج واکر بوش”، رئیس جمهور سابق آمریکا و “جب بوش”، فرماندار سابق فلوریدا تاسیس شده، با اسم مخفف “بنیاد بوش چین” شناخته می‌شود. هدف این بنیاد طبق آنچه که در وب‌سایتش آمده، ایجاد یک روابط سازنده میان آمریکا و چین است.
اما توافق کتبی منتشر شده توسط پایگاه آکسیوس افشا می‌کند که “بنیاد بوش چین” در سال 2019 میلادی با دریافت کمک مالی پنج میلیون دلاری طی پنج سال از “بنیاد تبادل چین-آمریکا”، سازمانی که به عنوان یکی از بخش‌های کلیدی تلاش‌های پروپاگاندایی بین‌المللی چین مورد انتقاد شدید قرار گرفته، موافقت کرده است.
براساس گزارش آکسیوس، “لسلی ریگان”، یکی از سخنگویان بنیاد بوش چین گفت: ما به روابطمان با بنیاد تبادل چین-آمریکا افتخار می‌کنیم و عمیقا قدردان حمایت‌های سخاوتمندانه این بنیاد هستیم. بنیاد بوش چین تقریبا در تمامی موضوعات مهم در روابط آمریکا-چین موضع مستقل بسیار قوی خود را حفظ کرده است. در این روند، ما مرتبا انتقادات تندی را به اقدامات و سیاست‌های چین هنگامی که سزاوار آن بوده، وارد کرده‌ایم.
این توافق کتبی منتشر شده توسط پایگاه آکسیوس صریحا قید می‌کند که این حمایت مالی بنیاد بوش چین را ملزم به هیچ گونه موضع‌گیری درخصوص هیچ موضوعی نمی‌کند و تمامی تصمیمات این بنیاد به صلاحدید خودش اتخاذ خواهد شد.
بنیاد تبادل چین-آمریکا خودش را به عنوان یک سازمان غیردولتی مستقل توصیف می‌کند. اما به گفته اندیشکده راست‌گرای “جیمزتاون”، بنیاد مذکور اساسا به عنوان گروهی برای حزب کمونیست چین فعالیت می‌کند.
براساس اظهارات سال گذشته اندیشکده جیمزتاون، رئیس بنیاد تبادل چین-آمریکا همچنین معاون رئیس گروه دیگری است که یک سازمان جبهه متحد میهن پرست مردم چین تحت رهبری حزب کمونیست چین محسوب می‌شود. دیگر مقامات ارشد بنیاد تبادل چین-آمریکا نیز روابط نزدیکی با حزب کمونیست چین دارند.
اندیشکده “جیمزتاون” تصریح کرد: در نتیجه بنیاد تبادل چین-آمریکا در واقع به عنوان سازمان جبهه دوفاکتو برای دولت چین عمل می‌کند.
این افشاگری در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر موضوعاتی از حملات سایبری گرفته تا تایوان و حقوق بشر صورت گرفته است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه سابق این کشور در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ مدعی هستند که چین علیه مسلمانان اویغور مرتکب نسل‌کشی شده است.
این در حالی است که بنیاد بوش چین هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.
در حالی که آمریکا و چین با یکدیگر دست و پنجه نرم می‌کنند، این حقیقت که یک “بنیاد محترم” مرتبط با خانواده‌ای که به عنوان یکی از سلسله‌های سیاسی آمریکا تلقی می‌شود، از یک سازمان دوفاکتوی چینی کمک مالی می‌گیرد، بر قاطعیت و قدرت برنامه‌های نفوذ خارجی چین تاکید دارد.
انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *