دلیل تغییر سیاست چین در فرزندآوری چه بوده است؟

طبق آمار و نتایجی که در سرشماری چین اعلام شد، این کشور با کاهش جمعیت به طور جدی در آینده ای نزدیک روبرو می شود. به همین خاطر مسئولین و نهادهای مربوطه سیاست پنج ساله خود را در خصوص عدم اجازه داشتن بیشتر از یک فرزند به خانواده ها را تغییر داده اند. از این پس هر خانواده چینی اجازه داشتن سه فرزند را دارند.

 

اقتصاد نیوز : بیش از پنج سال پس از آنکه دولت چین سیاست تک فرزندی خود را کنار گذاشت و به زوج های متاهل اجازه داشتن دو فرزند را داد، اکنون اعلام کرده است که آنها می توانند حداکثر سه فرزند داشته باشند.

این اقدام به طور ناگهانی و پس از نتایج حاصل از سرشماری ماه گذشته که هر ۱۰ سال یک‌بار انجام می شود، صورت گرفت. چین گزارش کرد که تنها ۱۲ میلیون تولد در سال ۲۰۲۰ داشته و چهارمین کاهش متوالی سالانه را تجربه کرده و نرخ باروری در سال حدود ۱.۳ کودک به ازای هر زن بوده که بسیار کمتر از ۲.۱ نرخ مورد نیاز برای حفظ جمعیت محسوب می‌شود. هرچند به زودی که سیاست جدید ۳ کودک نیز همین روند نتایج را دنبال کرد، غیرقابل تصور و تا حد زیادی بی ربط خواهد بود.

بیشر بخوانید: تصویب سیاست جمعیتی جدید چین
اجازه داشتن سه فرزند به زوج های متاهل باعث افزایش قدرت باروری نمی‌شود یا دست کم نه به میزان زیاد. باروری در چین کم است ، به این دلیل که بسیاری از زنان دارای دو فرزند که واقعاً مایل به داشتن فرزند بیشتری بودند و به آنها اجازه داده نشده است.
مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر راز تغییر قانون فرزندآوری در چین بخوانید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *