منافع اقتصادی، دلیل گسترش روابط چین و اندونزی

در حالی که عده‌ای معتقد هستند، گسترش روابط چین و اندونزی، احتمال وابستگی این کشور را به چین افزایش خواهد داد. کارشناسان این کشور، این ادعا را رد کرده و تنها منافع اقتصادی را عامل آن دانسته‌اند. به عقیده کارشناسان رئیس جمهور اندونزی، سیاست متوازن را نسبت به تمام کشورها در پیش می‌گیرد.

به گزارش ایران‌چین‌ترید، به نقل از ایرنا، چین و اندونزی با هدف گشترس سرمایه‌گذاری و تجارت با یکدیگر در حال تعامل بیشتر هستند. به عقیده تحلیلگران، این روابط به قیمت روابط اندونزی با قدرت‌های دیگر یا منافع حاکمیتی اندونزی در دریای چین جنوبی، بیشتر از این توسعه نخواهد یافت.

“ریزال سوکما” Rizal Sukma سفیر سابق اندونزی در انگلیس، با رد این برداشت که جاکارتا در حال گرایش به سمت چین است گفت: اندونزی به همان اندازه که مشتاق همکاری با چین یا ژاپن  است برای همکاری با آمریکا هم آمادگی دارد تا زمانی که این کار مطابق منافع این کشور باشد.

وی افزود: ما با چین در بخش‌هایی کار می‌کنیم که اعتقاد داریم این همکاری برای منافع ملی ما ضروری است. چرا آمریکا باید نگران باشد؟ اگر آمریکا درباره مشارکت با کشورهای آسه‌آن از جمله اندونزی جدی است ما استقبال می‌کنیم.

چین در حال حاضر بزرگترین سرمایه‌گذار در اندونزی نیست اما سرمایه‌گذاری چین در این کشور بزرگ و پرجمعیت‌ افزایش یافته است و از ۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ نزدیک به دو برابر شده و در سال گذشته به ۴.۸ میلیارد دلار رسید.

چین و اندونزی در ماه جاری میلادی ۵ توافق‌نامه همکاری در زمینه زیرساخت‌ها و بخش‌های دریایی و سرمایه‌گذاری امضا کردند که جزئیات آنها اعلام نشده است. چین همچنین پروژه‌هایی را در اندونزی در قالب طرح “کمربند و راه” تامین اعتبار می‌کند که شامل پروژه ۶ میلیارد دلاری ریلی پرسرعت جاکارتا – باندونگ می‌شود.

“جودی ماهاردی” سخنگوی وزارت امور دریایی گفته است: ما از سرمایه‌گذارها از همه کشورها از جمله آمریکا استقبال می‌کنیم و از امارات هم سرمایه‌گذاری داشته‌ایم. در همین حال، چین هم اکنون در موقعیتی است که در بسیاری از کشورهای جهان سرمایه‌گذاری می‌کند.

“محمد عارف” تحلیلگر روابط چین – اندونزی در دانشگاه اندونزی نیز گفت: اندونزی از افزایش روابط با چین سود خواهد برد اما آمریکا هم می‌تواند از این مساله سود ببرد. مثلا در حالی که آمریکا با طرح‌هایی مانند “گروه چهارگانه”‌ جای پای خود را در جنوب شرقی آسیا محکم می‌کند،‌ یک اندونزی قوی به نفع آمریکا خواهد بود.

وی افزود: بزرگترین سرمایه‌گذار ما در منطقه سنگاپور است و در گذشته هم ژاپن بود آیا ما به این دو کشور وابسته شده‌ایم؟ ژئوپلتیک می‌تواند بر روابط اقتصادی تاثیر بگذارد اما عکس آن نامحتمل است.

به گفته “ریزکا دارماوان” استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه اندونزی، این کشور با این حال باید روابط خود را با کشورهای بزرگ در حوزه ایندو – پاسیفیک هم ارتقا بدهد. هر چند جاکارتا خود را یکی از طرف‌های مناقشه در دریای چین جنوبی نمی‌داند اما پکن مدعی حقوق تاریخی در بخش‌هایی از منطقه‌ای دریایی است که با منطقه اقتصادی ویژه اندونزی همپوشانی دارد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *