رونق بنادر کشور در سایه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

هرچند تا به امروز جزئیات دقیقی از سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین مطرح نشده است، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است که در سایه این قرارداد، نقدینگی بازار سرمایه و احیای توافق برجام، بنادر کشور فرصتی مناسب برای رونق خود پیدا می‌کنند.

به گزارش ایران‌چین‌ترید، به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در خصوص توجه بیشتر به بنادر کشور و با تأکید بر لزوم رقابت‌پذیری هرچه بیشتر بنادر ایران به منظور دستیابی سهم مناسب از بازار منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: با توجه به این‌که بنادر ایران از مزایای فوق العاده‌ای برخوردار هستند، لذا ضروری است سرعت جابجایی کالا را افزایش دهیم. در سطح کلان اقتصاد کشور نیز به امنیت و ثبات اقتصادی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا فعالان بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بنادر ایران ترغیب شوند.

وی افزود: مسئله مهم دیگری که باید توجه داشت تسهیل قوانین و مقررات برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران؛ باید در چارچوب قوانین، مانع زدایی را در دستور کار قرار داد تا شاهد حضور هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران در حوزه بندری و دریایی باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید اطمینان بخشی لازم به منظور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه بندری و دریایی ارائه شود، تصریح کرد: با بسترسازی مناسب باید شرایطی فراهم شود، تا فعالان اقتصادی بخش خصوصی آزادانه با یکدیگر رقابت و بهترین خدمات را ارائه کنند. در راستای توسعه فعالیت بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری، ضروری است که بخشی از فعالیت های دولت به بخش خصوصی واگذار شود و تعامل و همکاری افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی امکان بالفعل کردن مزیت‌های بالقوه حوزه بندری و دریایی را دارد، گفت: تعامل هرچه بیشتر بخش خصوصی با سایر کشورهای دنیا می‌تواند دستاوردهای اقتصادی بیشتری را در حوزه بندری و دریایی برای کشور به همراه داشته باشد، بنابراین باید فرصت و امکان بروز توانایی به بخش خصوصی در این زمینه داده شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تحریم‌ها شرایط سختی را برای حوزه بندری و دریایی کشور به وجود آورده است، یادآور شد: بخش خصوصی توانایی رقابت با بودجه بخش دولتی را ندارد و حضور در این فضا برای فعالان اقتصادی توجیه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *