طالبان از چین برای بازسازی افغانستان دعوت کرد

طالبان از چین خواست برای بازسازی افغانستان و سرمایه‌گذاری در این کشور، همکاری کند.

به گزارش تجارت ایران و چین، سخنگوی گروه طالبان از چین خواست در طرح بازسازی افغانستان مشارکت کنند، این گروه در مصاحبه با رسانه چینی بیان کرد: ما امنیت کارگران چینی را تضمین می‌کنیم.

در گزارشی که توسط ایرنا و به نقل از روزنامه چینی «ساوت چاینا» منتشر شد، آمده است: طالبان کشور چین را دوست افغانستان می‌داند و امیدوار است که “هر چه زودتر” با پکن درباره سرمایه‌گذاری در کارهای بازسازی مذاکره نماید. شاهین با این ادعا که طالبان اکنون ۸۵ درصد کشور افغانستان را تحت کنترل دارد افزود که این گروه ایمنی سرمایه‌گذاران و کارگران چینی را تضمین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی رشد ۳.۵میلیارد دلاری تجارت چین و افغانستان

آمادگی پکن برای همکاری با افغانستان

 

وی در این گفتگوی تلفنی افزود: از آنها استقبال می‌کنیم . اگر سرمایه‌گذاری‌هایی داشته باشند حتما امنیت آنها را تضمین می‌کنیم. ایمنی آنها برای ما بسیار مهم است. سهیل همچنین گفت که طالبان به جنگجویان جدایی طلب اویغور چین اجازه ورود به افغانستان را نخواهد داد و همچنین مانع فعالیت القاعده یا هر گروه تروریستی دیگری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این تعهد ما مطابق توافق دوحه است و ما از این توافق تبعیت می‌کنیم. اشاره او به توافق فوریه ۲۰۲۰ با آمریکا در پایتخت قطر بود.

شاهین تاکید کرد که القاعده به “زمان گذشته” تعلق دارد و اجازه فعالیت در خاک افغانستان را نخواهد داشت .

“اندرو اسمال” کارشناس برنامه آسیا در اندیشکده آلمانی “جرمن مارشال” با بیان اینکه چین روابط دیرینه‌ای با طالبان از زمان حکومت آنها در سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ داشته است خاطرنشان کرد: چین درباره هرگونه سرمایه‌گذاری در افغانستان بسیار محتاط است و با وجود اظهارات ملایم مقامات طالبان اما چین درباره وضعیت امنیتی آنجا بسیار نگران است و بزرگترین نگرانی چین این است که آیا طالبان به جدایی‌طلبان اویغور پناه خواهد داد یا خیر.

این درحالی است که طالبان در پی خروج کامل نیروهای آمریکایی اقدام به پیشروی در استانهای شمالی افغانستان کرده است. سازمانهای اطلاعاتی آمریکا اعتقاد دارند که احتمال دارد دولت کابل ظرف مدت شش ماه بعد از خروج نیروهای خارجی فروبپاشد و این مساله امکان بازگشت طالبان به قدرت ۲۰ سال بعد از سرنگونی را فراهم خواهد کرد.

سهیل گفت که بعد از خروج آمریکا از افغانستان ، مذاکره با چین  بزرگترین سرمایه گذار در افغانستان ضروری است. وی افزود: ما بارها به چین سفر کرده‌ایم و رابطه خوبی با آنها داریم. چین یک کشور دوست است که از آن برای بازسازی و توسعه استقبال می‌کنیم.

بر اساس گزارش این روزنامه چینی ، افغانستان بزرگترین ذخایر دست نخورده مس ، زغال سنگ ، آهن ، گاز ، کوبالت ، جیوه و طلا را دارد که ارزش آنها بیش از یک تریلیون دلار برآورد می‌شود.

در سال ۲۰۱۱ شرکت ملی نفت چین (CNPC) برنده قراردادی ۴۰۰ میلیون دلاری برای حفاری سه چاه نفت حاوی حدود ۸۷ میلیون بشکه نفت برای مدت ۲۵ سال شد. شرکت‌های چینی همچنین حقوقی برای استخراج مس در استان لوگر در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی کابل به دست آورده اند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *