یوآنی که جای دلار خواهد نشست

دولت چین قصد دارد، تا سال ۲۰۵۰، یوآن را به ارز منتخب کشورها به جای دلار جایگزینی کند.

به گزارش تجارت ایران و چین، در پی سیاست جدید چین در حذف دلار و جایگزینی یوآن به عنوان ارز منتخب کشورها، دولت روسیه نیز در اقدامی دلار را از صندوق ثروت ملی حذف کرد. در همین راستا وزیر امورخارجه چین، از این اقدام روسیه، تشکر و قدردانی کرد.

در گزارشی که توسط ارانیکو و به نقل از راشاتودی منتشر شده،آمده است: هفته گذشته، روسیه سهم دلار را از صندوق ثروت ملی این کشور به طور کامل حذف کرد که پیش از این سهم 35 درصدی در این صندوق داشت. از سوی دیگر سهم یوان چین را در این صندوق را به 30.4 درصد افزایش داد که جایگاه دوم پس از یورو دارد. سهم یورو در این صندوق 39.7 درصد است.

بیشتر بخوانید:

یوآن چین رکورد جدید خود از ذخایر ارز جهان را ثبت کرد

اقتصاد چین از ۱۰۰ تریلیارد یوآن فراتر رفته است

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: « اقدام روسیه در حذف دلار آمریکا باعث اعتماد به نفس چین در توسعه اقتصادی وهمکاری های بیشتر با روسیه خواهد شد.»

«وانگ ونبین» گفت: چین همکاریهای خود را با روسیه و نیز حمایت از هم پیمانانش در حوزه های مالی و اقتصادی ادامه خواهد داد.

چین امیدوار است با توجه به استراتژی که این کشور در پیش گرفته تا سال 2050 یوان چین به عنوان ارز منتخب کشورها باشد و دلار از سبد مبادلات ارزی کشورها حذف شود. نخستین بار در نشست کمیته سیاست گذاران چین در اواسط می به این موضوع اشاره شد و از آن به یک اقدام خلاقانه که می تواند باعث توسعه اقتصادی و بازار داخل این کشور شود یاد شد.سیاست چین توجه به بازار و تولید داخل به جای تکیه بیشتر بر صادرات است.

چین همچنین به دنبال انتشار ارز دیجیتال یوان در راستای جهانی سازی یوان است و نیز به دنبال سرمایه گذاری مشترک با سوئیفت، شبکه ای که موسسات مالی را قادر می سازد تا اطلاعات تراکنش های مالی را مبادله کنند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *