بررسی طرح مناسبات علمی فناوری ایران و چین در وزارت علوم

مدتی از امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین می‌گذرد، هر چند تا به الان جزئیات دقیق از این سند آشکار نشده است، رئیس دانشگاه شهید بهشتی طی خبری از بررسی طرح مناسبات علمی فناوری ایران و چین در ۲۵ سال آینده خبر داده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با توجه به بررسی طرح مناسبات علمی فناوری میان ایران و چین در ۲۵ سال آینده در وزارت علوم، از روند فرآیند آموزش زبان چینی در این دانشگاه گفت: در سال ۱۳۷۴، اولین گروه زبان چینی در دانشگاه شهید بهشتی راه‌اندازی شد. در حال حاضر بیش از سه دهه از آموزش این رشته در سطح کارشناسی می‌گذرد.

در گزارشی که توسط خبر آنلاین منتشر شده، آمده است: رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: در همان سال‌ها در تفاهم‌نا‌مه‌ای که با دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای داشتیم، اساتید ایرانی و چینی بین دو کشور در حال رفت و آمد بودند. هرچند این کار کاملا مستمر نبوده و در برخی زمان‌ها امکان رفت و آمد وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید:

رونق بنادر کشور در سایه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

شرکت هوآوی تا سال 2025 خودروی بدون راننده می سازد؟

نصیری افزود: این ارتباط دانشگاهی موجب شد، مرکز مطالعات ایران در دانشگاه بین‌المللی شانگهای ایجاد شود و این تعامل بین دانشگاهی یک حرکت قابل تاملی بوده است.

وی تعداد زبان آموزان اهل کشور چین در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از سال ۹۶ تا قبل از شیوع کرونا را ۵۹ نفر اعلام کرد و گفت:همچنین تعداد دانش آموختگان زبان و ادبیات چینی در دانشگاه شهید بهشتی از زمان آغاز فعالیت گروه زبان چینی، ۱۷۷ دانشجو در مقطع کارشناسی زبان بوده است و در حال حاضر نیز تعداد ۹۰ دانشجوی زبان چینی در حال تحصیل در دانشگاه هستند.

نصیری ضمن بیان این مطلب که دانشگاه شهید بهشتی اولین و تنها دانشگاهی است که مرکز چین شناسی دارد، تصریح کرد: در راستای تقویت ارتباط علمی-آموزشی دانشگاه های ایران با دانشگاه‌های چین اخیرا یک پروپوزال آماده و تقدیم وزیر علوم کردم که ایشان هم دستور دادند این پروپوزال در مرکز همکاری‌های بین‌الملل وزارت علوم مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: این یک طرح جامع برای ارتباط علمی و فناوری ۲۵ سال آینده دانشگاه‌های ایران بالاخص دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه‌های چینی است که در برش های ۵ سال فعالیت‌ها، چشم انداز و اهداف مشخص شده است؛ همچنین پیشنهاد داده ام دانشگاه شهید بهشتی مجری طرح باشد.

وی در ادامه افزود: همچنین از وزارت علوم درخواست کرده ایم دبیرخانه دائمی همکاری های علم و فناوری چین با دانشگاه‌های کشور در دانشگاه شهید بهشتی ایجاد شود.

نصیری بیان کرد: در راستای فعالیت‌های چشمگیر دانشگاه شهید بهشتی، اخیرا وزارت امور خارجه در یک نامه رسمی دانشگاه شهید بهشتی را به عنوان مسول آموزش چینی در فضای مجازی انتخاب کرد تا به دلیل کرونا آموزش زبان چینی متوقف نشود.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در ادامه پیشنهاد در راستای افزایش همکاری های ایران و چین انجمن روسای دانشگاه‌های بزرگ ایران و چین تشکیل شود.

وی در پایان تاسیس صندوق‌های مالی مشترک در حوزه همکاری علمی و فناوری، تعریف پروژه‌های مشترک در حوزه علوم و فناوری‌های نوین و توسعه و تقویت زیر ساخت شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی، همکاری پیرامون راه های مقابله و تثبیت گرد و غبار در ایران، ایجاد و ارتقای کرسی‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی و چینی در دانشگاه های دو کشور، توسعه مراتع و بیابان زدایی و بهبود محیط زیست و مشارکت در احداث پارک های علم و فناوری مشترک و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان مشترک را از دیگر پیشنهادات خود به عنوان راه های همکاری با دانشگاه های چینی عنوان کرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *