ممانعت آمریکا از حضور شرکت های چینی در عراق

دولت آمریکا از هر راهی برای خارج نکردن نیروهایش از خاک عراق استفاده می‌کند. در تازه‌ترین خبرها، ایالات متحده آمریکا از حضور شرکت‌های چینی و آلمانی در عراق برای احیای برق جلوگیری می‌کند. به گزارش تجارت ایران و چین، «رسول راضی»، نماینده ائتلاف دولت قانون گفت: با اینکه با چین توافقاتی انجام داده‌ایم در خصووص بازسازی و رفع موانع شبکه برق، اما آمریکایی‌ها مانع حضور شرکت‌های چینی می‌شوند. به همین دلیل مجبور به روی‌گردانی از چین و به فکر ارتباط با کشورهایی مصر و اردن شده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

رتبه پنجم عراق در صادرات نفت به چین در ماه ژوئن

سرنوشت صادرات نفت ایران به چین پس از تحریم های آمریکا چه می شود؟

درگزارشی که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده، آمده است: این امکان برای آمریکا وجود داشت که از زمان سقوط صدام، شبکه برق عراق را احیا کند اما این کار را انجام نداد.

راضی تصریح کرد: آمریکا نمی‌خواهد که عراق از دستش برود زیرا منابع طبیعی قابل توجهی دارد.

آمریکا، مانع فعالیت شرکت‌های آلمانی برای احیای برق در عراق

«عدی الخدران» از رهبران ائتلاف فتح هم اعلام کرد: آمریکا در منطقه خاورمیانه طرح دارد و حضور آن در عراق بخشی از اجرای سناریوی بزرگ است که ستوان فقرات آن ویرانی کشور است و آنچه در تابستان سال 2014 رخ داد در راستای همین طرح ویرانگر بود.

وی اعلام کرد: آمریکا در پشت پرده بحران‌های امنیتی  اقتصادی و مالی عراق قرار دارد زیرا در برابر هر راهکاری می‌ایستد و از جمله آنها ممانعت از فعالیت شرکت‌های آلمانی در زمینه برق است. شرکت‌های آلمانی قادر به حل بحران برق عراق بودند اما آمریکا اجازه آنرا نداد.

الخدران تاکید کرد: افزایش بی‌ثباتی و حملات در آستانه خروج نیروهای رزمی آمریکا همگی گواهی بر تلاش‌های واشنگتن برای خارج نکردن نیروهایش از عراق است؛ اما این تحرکات در نهایت راه به جایی نخواهد برد زیرا تصمیم به خارج کردن نیروهای آمریکایی، تصمیمی ملی و مردمی است زیرا این نیروها مرتکب جنایات زیادی علیه عراقی‌ها شده‌اند.

یادآور می‌شود نیروهای اشغالگر آمریکا در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

پارلمان عراق با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تاکید کرده است. مردم عراق نیز در مناسبت‌های مختلف مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا ابراز داشته و تلاش‌های واشنگتن برای متوسل شدن به هر دستاویزی به منظور بقای بیشتر در خاک کشورشان را رد و محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *