چین به فکر توسعه زرادخانه اتمی

 

چین، این روزها در حال گسترش زرادخانه اتمی خود است، این در حالی است که وزارت دفاع و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، از پیشرفت چین ابراز نگرانی کردند.

به گزارش تجارت ایران و چین، دولت چین به فکر گسترش و توسعه زرادخانه اتمی خود است که این موضوع برای آمریکا و نمایندگانش موجب بروز نگرانی شده است. آمریکا که خود تنها کشوری است که حق استفاده از سلاح‌های اتمی را دارد، نسبت به پیشرفت چین در زمینه توسعه تسلیحات اتمی واکنش نشان داده است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط خبرگزاری فارس و به نقل از رویترز منتشر شده، آمده است: اندیشکده آمریکایی موسوم به «فدراسیون دانشمندان آمریکا» روز دوشنبه در گزارشی مدعی شد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد چین در حال ساخت ۱۱۰ سیلوی پرتاب موشک در شرق منطقه «سین‌کیانگ» است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مرکز فرماندهی راهبردی ایالات متحده طی بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «این دومین‌بار در دو ماه اخیر است که افکار عمومی متوجه شد ما چه چیزی درباره افزایش تهدیدها در جهان ذیل پوشش پنهان‌کاری می‌گفتیم».

 

بیشتر بخوانید:

روسای جمهور چین و روسیه پای مراسم مجازی افتتاحیه پروژه اتمی

روسای جمهور چین و روسیه پای مراسم مجازی افتتاحیه پروژه اتمی

«مایک ترنر» عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته فرعی خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این گزارش‌های ادعایی گفت: «انباشت تسلیحات اتمی چین بی‌سابقه است و [پکن] نشان داده که در حال استقرار تسلیحات اتمی برای تهدید ایالات متحده و متحدان ما است».

ترنر مدعی شد اینکه چین مذاکره درخصوص کنترل تسلیحاتی را نمی‌پذیرد، «باید منشأ نگرانی و محکومیت توسط تمام کشورهای مسئولیت‌پذیر باشد».

«مایک راجرز» دیگر عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان، این گزارش‌های ادعایی را بهانه‌ای برای درخواست افزایش تسلیحات اتمی آمریکا دانسته و گفت: «اقدام چینی‌ها، ضرورت نوسازی سریع بازدارندگی اتمی آمریکا را نشان داد».

پیش از آن نیز رسانه‌های آمریکایی ادعا کرده بودند ارتش چین در حال ساخت ۱۲۰ سیلوی موشک در صحرای «یومِن» واقع جنوب شرقی این کشور است.

«ند پرایس» در واکنش به آن گزارش گفته بود واشنگتن درباره سرعت گرفتن و تقویت زرادخانه اتمی چین نگران است.

این در حالی است که «وانگ یی» وزیر خارجه چین با درخواست آمریکا برای کاستن از حجم زرادخانه اتمی خود، گفت این امر می‌تواند به پیشرفت مسئله خلع سلاح اتمی در جهان کمک کند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *