حذف شرکت های چینی به ضرر خانواده های متوسط ٖآمریکایی است

با فرض عملی شدن تصمیم دو دولت آمریکا و چین مبنی بر حذف شرکت‌های چینی، خانواده‌های طبقه متوسط این کشور متضرر می‌شوند.

به گزارش تجارت ایران و چین، اگر دولت آمریکا شرکت‌های چینی سودآور را حذف کند خانواده‌های طبقه متوسط این کشور که در صندوق‌های شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری کردند، زیان زیادی می‌بینند. چندی  پیش دولت چین نیز به بهانه‌ی خطر امنیت ملی اقدام به وضع محدودیت‌های شرکت دیدی کرده است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط تحریریه منتشر شده، آمده است: در شرایط حذف شرکت‌های چینی بورس های اوراق بهادار ایالات متحده سود تجاری خود را از دست خواهند داد. با اینحال از آنجا که آمریکایی های عادی بازده صندوق‌های بازنشستگی خود را به حذف شرکت های چینی مرتبط نمی دانند، بعید است که سیاستمداران آمریکایی با واکنش منفی مواجه شوند.

در این گزارش آمده است: موج اخیر اقدامات رسمی در چین و ایالات متحده نشان می‌دهد که دو دولت تمایلی به حفظ شرکت‌های چینی در فهرست سهام بازار ایالات متحده ندارند. علاوه بر این، آثار حذف این شرکت‌ها که غالبا در حال رشد سریع نیز هستند، برای هر دو کشور به راحتی قابل کنترل است.

شرکت‌های چینی نسبت به بورس‌های اوراق بهادار ایالات متحده بسیار مشتاق هستند. در حال حاضر، ۲۵۰ شرکت از جمله شرکت‌هایی که در هنگ کنگ یا مراکز فراساحلی ثبت شده‌اند اما بیشتر درآمد و سود خود را از سرزمین اصلی چین به دست می‌آورند، در بازارهای سهام ایالات متحده تجارت می کنند. اما موج اخیر اقدامات رسمی در چین و ایالات متحده نشان می‌دهد که دو دولت تمایلی به حفظ شرکت های چینی در فهرست های سهام خود در ایالات متحده ندارند. حال سوال اینجاست که اگر فشار وارد شود، چگونه حذف این شرکت‌ها از این لیست به هر دو کشور آسیب می‌رساند؟

جدال اخیر مربوط به پلتفرم درخواست خودروی چینی «دیدی گلوبال» (Didi Global) است که در ۳۰ ژوئن ۴.۴ میلیارد دلار در یک عرضه اولیه موفق در بورس نیویورک جمع آوری کرد. در عرض ۴۸ ساعت، اداره کل فضای مجازی (CAC)، با استناد به نقض تعهدات مربوط به امنیت اطلاعات، اعلام کرد که توانایی شرکت برای ثبت نام کاربران جدید را محدود می کند. سپس اداره کل فضای مجازی دستور حذف دیدی گلوبال را از همه فروشگاه های برنامه های داخلی چینی صادر کرد و اداره دولتی تنظیم بازار به عنوان یک مرجع با مخالفت شدیدتر در این کشور، شرکت یاد شده را به دلیل عدم کسب مجوز و تاییدیه های قبلی برای ادغام و همچنین به دلیل خریدهای قبلی جریمه کرد.

مجازات‌های اعمال شده برای دیدی که به عنوان هشداری برای سایر شرکت‌های چینی در مورد فهرست شدن در ایالات متحده بدون تأیید دولت تفسیر شده است، تا حدودی نشان‌دهنده سه نگرانی سیاست گذاران چینی است. مقامات نگران هستند که داده های دیجیتالی حساس، از جمله محل (و جریان ترافیک) آدرس های مهم در چین به دست سازمان های اطلاعاتی یا دفاعی ایالات متحده بیفتد. آنها همچنین نمی‌خواهند شرکت های فناوری چینی بیش از حد بزرگ و قدرتمند شوند و می‌ترسند که هجوم شرکت‌های بیگ تک به بازارهای مالی ثبات مالی را تضعیف کند.

بیشتر بخوانید:

ممانعت آمریکا از حضور شرکت های چینی در عراق

شرکت های چینی در لیست سیاه آمریکا

پیش از این، بسیاری از شرکت‌های چینی لیست نیویورک را به جای شانگهای انتخاب می‌کردند زیرا سرمایه گذاران خصوصی خارجی یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر آنها می‌خواستند از کنترل ارزی چین جلوگیری کنند. علاوه بر این، چین دارای الزامات فهرست بندی بسیار سخت تر و دوره انتظار طولانی و نامشخص برای تایید مقررات است. به طور مشابه، اگرچه هنگ کنگ هیچ کنترل سرمایه ای اعمال نمی کند ، اما تا سال ۲۰۱۸ الزامات فهرست بندی دقیق تری نسبت به ایالات متحده داشت. اما پس از دیدن تعداد زیادی از شرکت های چینی که نیویورک را انتخاب کردند، بورس هنگ کنگ تصمیم گرفت کلاس های سهام متعدد به سبک ایالات متحده را برای شرکت های فناوری و علوم زیستی مجاز اعلام کند. تعداد بیشتری از شرکت های چینی از آن زمان در هنگ کنگ فهرست شده یا دارای فهرست دوگانه در آنجا و در نیویورک هستند. به عنوان مثال هلدینگ «تنسنت» بزرگترین شرکت رسانه های اجتماعی چین، قبل از افزودن فهرست ثانویه در نیویورک، ابتدا در هنگ کنگ مورد معامله قرار گرفت و در حال حاضر قیمت بیشتری نسبت به فیس بوک، نزدیکترین همتای آمریکایی خود دارد.

این نشان می‌دهد که آثار حذف لیست شرکت‌های چینی مورد معامله در آمریکا برای چین و آمریکا قابل کنترل است. چین، به عنوان کشوری با پس انداز بالا و صادرکننده خالص سرمایه نیازی به فهرست شرکت‌های آمریکایی خود برای واردات بیشتر سرمایه ندارد.

به طور مشابه، اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامینی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و افراد ثروتمند هنوز می‌توانند در شرکت‌های چینی که در هنگ کنگ فهرست شده‌اند، سرمایه‌گذاری کنند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *