جزئیاتی از توافق تجاری آمریکا و چین در 2020

در ژانویه سال 2020 توافق تجاری میان آمریکا و چین امضا شد که طی آن  آمریکا مدعی است چین به تعهدات خود در این سند عمل نکرده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، آمریکا در ژانویه سال 2020 توافق تجاری با چین امضا کرد که طبق این سند تجاری هر دو کشور به انجام مواردی متعهد شدند. به گزارش رویترز به نقل از سه منبع مستقر در آمریکا، چین در ماه می دستورالعمل‌های جدیدی را برای خرید اتخاذ کرده که در نوع فعالیت شرکت‌های خارجی مانع و خلل ایجاد می‌کند. این امر موجب نگرانی مقامات و شرکت‌های آمریکایی شده است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط تحریریه، منتشر شده، آمده است: یک مقام سابق دولت ایالات‌متحده که یک کپی از کاتالوگ ۷۰ صفحه‌ای که قبلا گزارش نشده بود را تهیه کرد و بخش‌هایی از آن را برای رویترز خواند، اما نخواست نامش فاش شود گفت که سند ۵۵۱ در ۱۴ می توسط وزارت دارایی چین و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) با عنوان «دستورالعمل های حسابرسی برای خرید دولتی محصولات وارداتی» صادر شد.

این مقام سابق گفت که وقتی چین به سازمان تجارت جهانی پیوست، موافقت کرد که چنین اسناد داخلی را صادر نکند. او گفت: «این سند همچنین روح توافق تجاری مرحله اول ژانویه ۲۰۲۰ با ایالات متحده را نقض کرده است. آنها باید موانع را کاهش دهند نه اینکه موانع جدیدی ایجاد کنند».

بیشتر بخوانید:

اهمیت روابط تجاری میان آمریکا و چین؛در نخستین تماس تلفنی «کاترین تای» و «لیو هی»

آسیای شرقی، خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی خریداران واکسن چینی

جزئیات سند همکاری چین و آمریکا

این سند که به بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و سایر خریداران دولتی چین ارسال شده است، الزامات استفاده از محتوای محلی ۲۵ درصد را به ۱۰۰ درصد برای ۳۱۵ مورد اختصاص داده‌ است. این مقام سابق گفت که آن‌ها شامل تجهیزات پزشکی، تجهیزات رادار زمینی، آزمایش ماشین‌آلات، ابزار نوری و اقلام مورد استفاده برای دامداری؛ ابزارهای لرزه‌ نگاری و تجهیزات دریایی، زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی می ‌باشد.

این سند توسط پکن به صورت عمومی منتشر نشده است و وزارت دارایی چین و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات به سوالات مربوط به آن پاسخ ندادند. برخی از قانونگذاران و مقامات صنعتی ایالات متحده به طور فزاینده ای نگران شفافیت پکن در مسائل تجاری هستند.

دستورالعمل‌های جدید بر طیف وسیعی از کالاها از جمله تجهیزات پزشکی تاثیر می گذارد، تجهیزاتی که پکن موافقت کرده است که آنها را تحت شرایط قرارداد تجاری فاز یک خریداری کند. به عنوان مثال، تجهیزات تصویربرداری رزونانس مغناطیسی که در گذشته یک صادرات کلیدی برای شرکت های آمریکایی بود، طبق دستورالعمل های جدید با ۱۰۰ درصد رفع نیاز توسط محتوای محلی روبه رو می شوند.

کارشناسان تجاری ایالات متحده می گویند قوانین محتوای محلی چین با افزایش برنامه ریزی و تصور شده در آستانه های «خرید آمریکایی» در ایالات متحده متفاوت است. این دستورالعمل ها به صورت عمومی منتشر نشده اند و بر حجم بسیار بیشتری از تجهیزات پزشکی و سایر کالاها تاثیر می گذارد زیرا شرکت های دولتی چین شامل بیمارستان ها و سایر نهادها هستند.

واردات کالا از آمریکا

چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۴ میلیارد دلار کالا از ایالات متحده وارد کرده است که بخش اعظم آن توسط شرکت های بزرگ وابسته به دولت خریداری شده است. این کالاها به بخش های آموزش، بهداشت، حمل و نقل، کشاورزی و انرژی مربوط می شدند.

بر اساس داده های موسسه «فیچ سولوشن»، صادرات تجهیزات پزشکی ایالات متحده که توسط شرکت هایی از جمله «جانسون اند جانسون»، (GE ) و (Abbott) ساخته شده حدود ۴۷.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بوده است و صادرات به چین ۴.۵ میلیارد دلار است. واردات چین از چنین کالاهایی در طول جنگ تجاری آمریکا و چین در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کاهش یافت اما پس از امضای توافقنامه تجاری مرحله یک دوباره افزایش یافت.

«داگ باری» سخنگوی شورای تجاری آمریکا و چین نیز گفت گروه او در مورد سند شنیده اما نسخه ای از آن را ندیده است. او گفت که اعضای گروه که در چین فعالیت می کنند مشکلات جدیدی را در زمینه رقابت و برنده شدن پیشنهادات از جمله در حوزه هایی مانند آزمایش تجهیزات و حمل و نقل گزارش می دهند.

این شورا از دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا می خواهد که در زمان دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در اکتبر، بازنگری سیاست های تجاری ایالات متحده و چین را تکمیل کرده و نگرانی های خود را مطرح کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *