کمک شش میلیون دلاری چین به میانمار

طبق اعلام وزارت خارجه میانمار، اولین همکاری چین با حکومت خونتا که در اول فوریه دولت منتخب میانمار را سرنگون کرد با کمک شش میلیون دلاری چین آغاز شد.

به گزارش تجارت ایران و چین، وزارت خارجه میانمار اعلام کرد چین برای اجرای 21 پروژه توسعه‌ای این کشور شش میلیون دلار انتقال خواهد داد. این آغاز اولین همکاری چین پس از سرنگونی دولت منتخب میانمار توسط حکومت خونتا است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایسنا و به نقل از رویترز منتشر شده، آمده است:  برخلاف کشورهای غربی که خونتای میانمار را بابت نقض دموکراسی و کشتار و حبس مخالفان محکوم کردند، چین موضع نرم‌تری اتخاذ کرده و ثبات و عدم مداخله در امور این همسایه خود را جزو اولویت‌هایش اعلام کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه میانمار آمده است که این اعتبارات از طرف چین برای پروژه‌هایی در چارچوب همکاری مکونگ-لانکانگ اختصاص می‌یابد. براساس این بیانیه، این طرح همچنین شامل تامین واکسن حیوانات، همکاری فرهنگی، کشاورزی، علمی، گردشگری و پیشگیری از بلایا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آسیای شرقی، خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی خریداران

واکسن چینی

جو بایدن از همکاری ایران و چین ابراز نگرانی کرد

 

طبق این بیانیه، توافق مذکور روز دوشنبه به امضای سفیر چین در میانمار رسید. صفحه فیسبوک سفارت چین هم آن را تایید کرد.

 

مخالفان خونتای میانمار، چین را به حمایت از این کودتای نظامی که طی آن آنگ سان سوچی، رهبر منتخب عزل و زندانی شد، متهم می‌کنند. پکن اما با رد این اتهامات تاکید دارد که از دیپلماسی منطقه‌ای برای این بحران حمایت می‌کند.

 

کشورهای غربی همچنان برخی از کمک‌های اضطراری را برای میانمار تامین می‌کنند، از جمله ۵۰ میلیون دلار کمکی که واشنگتن سه شنبه برای حمایت از گروه‌های امدادی مسوول مقابله با کرونا در میانمار اختصاص داد. طی سال‌های اخیر نفوذ چین در میانمار افزایش یافته و از جمله می‌توان به افتتاح خط لوله‌های نفت و گاز در سراسر این کشور و برنامه‌های مناطق اقتصادی و توسعه یک بندر مهم اشاره کرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *