ایران یکی از شرکای مهم تجاری چین در خاورمیانه

ایران یکی از شرکای مهم تجاری چین در خاورمیانه است و هفتمین کشور صادرکننده نفت به چین نیز است.

به گزاش تجارت ایران و چین، همکاری‌های ایران و چین به خصوص پس از امضای قرارداد 25 ساله بیشتر شده است. این در حالی است که کماکان چین به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران  بوده ، همچنین قرارگرفتن کشورمان در مسیر جاده ابريشم  روابط بین دو کشور را تقویت کرد تا جایی که ایران به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری چین در خاورمیانه محسوب می‌شود.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایسنا منتشر شده، آمده است: طبق اعلام وزارت بازرگانی چین، تنها در سال ۲۰۱۹ قراردادهایی به ارزش ۳.۴۱ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری شرکت های چینی در ایران به امضای طرفین رسیده است.

6

بیشتر بخوانید:

افزایش واردات نفت خام در ماه جولای در چین

واردات نفت چین از عربستان کاهش 21 درصدی داشته است

اوج تحرک در روابط اقتصادی دو کشور را می توان در امضای قرارداد ۲۵ ساله همکاری های استراتژیک ایران و چین دانست که به عنوان بخشی از این قرارداد، چین متعهد به ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران طی بازه فوق شده است. حجم روابط تجاری دو کشور در سال های اخیر حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده که طرفین در تلاش‌اند تا این عدد را ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

چین بزرگ ترین تامین‌کننده تجهیزات الکتریکی، صوتی- تصویری، شیمیایی و صنعتی ایران است. از طرف دیگر ایران هفتمین صادرکننده بزرگ نفت به چین محسوب می‌شود و واردات نفت از ایران حدود ۶.۵ درصد کل واردات نفتی چین را تشکیل می‌دهد.

در نتیجه تحریم‌ها و شیوع کرونا، اقتصاد ایران اخیرا دچار مشکلات زیادی شده است اما روند مناسبات اقتصادی دو کشور رو به گسترش بوده است. در نهایت اگرچه هر دو کشور با سیاست‌های آمریکا به صورت کلی مخالف‌اند اما احیای برجام بر روی روند آتی مناسبات اقتصادی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *