چین بزرگترین گندمکار در دنیا شد

جایگاه بزرگترین گندمکار در دنیا به چین رسید، هند پس از چین در رتبه دوم جهان قرار گرفت.

به گزارش تجارت ایران و چین، از نقش مهم گندم در سبد غذایی هر خانواده‌ای نمی‌توان غافل شد، گندم محصولی اساسی است که در برخی از کشورها تولید مازاد دارد که برای اقتصاد آن کمک‌کننده است. تولید گندم به شرایط زیست‌محیطی بستگی دارد که در برخی از کشورها وجود دارد. گندم به عنوان سومین محصول پرتولید دنیا محسوب می‌شود که می‌تواند نقش ویژه‌ای در اقتصاد دنیا ‌ایفا کند.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

مهمترین مقصد کالاهای ایرانی کدام کشور است؟

تجارت خارجی چین به ۲.۷۸ تریلیون دلار رسید

در گزارشی که توسط تابناک منتشر شده، آمده است: پایگاه خبری دیلی رکوردز فهرستی از ۱۰ کشور برتر در تولید گندم منتشر کرد که عبارتند از:

۱- چین

چین زمین‌های مناسب کمی برای کشاورزی دارد اما همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی اساسی در دنیا است. چین تکنیک‌های کشاورزی متعددی را در مناطق زراعی در حال توسعه به کار بسته است و مکان‌های متعددی مانند گلخانه‌ها را برای تولید محصولات کشاورزی اساسی ساخته است. گندم در مناطق شمالی و غربی چین تولید می‌شود و این کشور سالانه ۱۲۵.۶ میلیون تن گندم تولید می‌کند. اکثر این تولید صادر شده و بخشی از آن برای تأمین تقاضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- هند

هند به دلیل شرایط آب و هوایی متنوع در سراسر این کشور، تولیدکننده بزرگ محصولات کشاورزی اساسی مانند برنج و گندم است. این کشور زمین‌های زراعی زیادی داشته و کشاورزی بخش مهمی از اقتصادش را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب در مناطقی که خاک و آب و هوا مناسب است، گندم پرورش داده می‌شود و میزان عظیمی از آن صادر می‌شود. هند سالانه ۹۴.۳ میلیون تن گندم تولید می‌کند.

۳- آمریکا

وسعت خاک آمریکا، کمک کرده این کشور مناطق زراعی بزرگی برای پرورش محصولات کشاورزی داشته باشد. به دلیل مناطق زراعی وسیع، انواع مختلفی گندم در آمریکا تولید می‌شود. تولید محصولات غذایی اساسی و غلات، منافع اقتصادی عظیمی برای این کشور داشته است. نیمی از این تولید در آمریکا فروخته شده و مازاد آن به خارج صادر می‌شود. دولت ابتکارهایی را برای تجهیزات مهم برای کشاورزی به کار بسته است و این کشور سالانه ۶۱.۶ میلیون تن گندم تولید می‌کند.

۴- روسیه

از زمانی شده که اقتصاد این کشور بر مبنای تولید زراعی قرار گرفت، شرایط مساعد برای تولید محصولات کشاورزی منجر به تغییرات زیادی شد. ماشین آلات مجهز و کودها در زمین‌های زراعی مورد استفاده قرار می‌گیرند آنها را برای تولید محصول آماده می‌کنند و بر همین اساس، این کشور به عنوان تولیدکننده بسیاری از محصولات اساسی ظهور کرده است. تولید گسترده محصولات در این سرزمین پهناور وجود دارد و سالانه ۵۶ میلیون تن گندم تولید می‌شود.

۵- فرانسه

اقتصاد فرانسه بر مبنای تولید کشاورزی، دامپروری و فروش مشروبات است. زمین‌های وسیع برای تولید گندم، فرانسه را بزرگترین تولیدکننده گندم در اروپا ساخته است و از آنجا که اقتصاد این کشور بر محور فروش و صادرات کشاورزی در سراسر جهان است، تولید بالاتر، درآمد بالاتری را برای این کشور به همراه دارد. به دلیل فناوری مدرن مورد استفاده در کشاورزی، فرانسه سالانه ۴۰.۴ میلیون تن گندم تولید می‌کند که میزان زیادی از آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

۶- استرالیا

تولید گندم تنها به خاک یا شرایط اقلیمی بستگی ندارد و به کاشت نیز مربوط است. همچنین به وسعت مناطق زراعی موجود در یک کشور برای تولید بالا بستگی دارد. مناطق غربی استرالیا، میزان بالایی تولید گندم دارند و از آنجا که مهمترین بخش اقتصاد این کشور، گندم است سایر تولیدات کشاورزی اهمیت مشابهی دارد و مازاد گندم زیادی تولید می‌شود. این کشور سالانه ۳۰ میلیون تن گندم تولید می‌کند.

۷- کانادا

با جمعیت کمی که این کشور دارد، تقاضا برای محصولات اساسی چندان زیاد نیست و بخش عمده‌ای از تولید این کشور صادر می‌شود. زمین‌های زراعی وسیعی در کانادا وجود دارد و وضعیت خاک و دمای آن برای تولید بالا ایده آل هستند. کانادا در تولید محصولات غذایی اساسی دیگر نیز مشارکت دارد و برخی از محصولات با ارزش دارویی نیز به افزایش درآمد این کشور کمک می‌کنند. اما مهمترین درآمد کانادا در بازار بین‌المللی از فروش گندم است و این کشور سالانه حدود ۲۷ میلیون تن گندم تولید می‌کند.

8- پاکستان

پاکستان مناطق وسیعی برای پرورش گندم دارد که مهمترین ماده غذایی اساسی مردم است. کل کشور شرایط اقلیمی مطلوبی برای تولید گندم دارد و از آنجا که بخش بزرگی از اقتصاد پاکستان به کشاورزی مرتبط است، تولید مسئله واقعاً مهمی محسوب می‌شود. ایالت پنجاب در تولید گندم سهم بزرگی دارد. پاکستان سالانه حدود ۲۳.۶ میلیون تن گندم تولید می‌کند.

۹- آلمان

کشاورزی بخش کوچکی از اقتصاد آلمان را تشکیل می‌دهد اما پیشرفتهای اخیر در حوزه کشاورزی، تولید را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. مزارعی وجود دارد که به دلیل مدرنیزه شدن وسعت کمتری پیدا می‌کنند اما با این حال تولید گندم رشد ثابتی دارد. اکثر مزارعی که گندم تولید می‌کنند در شمال و شرق آلمان هستند که شرایط آب و هوایی مطلوبی برای رشد گندم دارد. این کشور هر سال ۲۲.۵ میلیون تن گندم تولید می‌کند.

۱۰- ترکیه

ترکیه به دلیل وسعت مناطق زراعی، کشوری با تولیدات کشاورزی فراوان است. فرآیند پرورش گندم مستلزم رطوبت کمتر خاک است و به همین دلیل ترکیه مکان مناسبی برای پرورش گندم است. زراعت گندم در مناطق مختلف ترکیه انجام می‌شود و این کشور تولیدکننده بزرگ سایر محصولات و صیفی‌جات است که به سرتاسر دنیا صادر می‌شود. تولید سالانه گندم این کشور به حدود ۲۱ میلیون تن بالغ می‌شود.

مناطق زراعی هر کشوری به همراه شرایط طبیعی، عامل تولید بالاتر گندم هستند که درآمدزایی بالایی برای کشور دارد. در اکثر کشورهای تولیدکننده بزرگ، عمده تولید به کشورهای دیگر صادر می‌شود. گندم به صورت کلی بخش مهمی از اقتصاد جهان و محصول مهمی برای صنعت کشاورزی است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *