چین چگونه بازار جهانی کامودیتی ها را بهم ریخت؟

چین توانست با رهایی از اثرات منفی پاندمی کرونا بر اقتصاد کشورش رهایی یابد، در ادامه این پیشرفت تقاضا برای کالاهاي اساسی در دنیا افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، شیوع ویروس کرونا نتوانست مانع از رشد اقتصادی چین شود. در پی این رشد سریع چین تقاضا برای کالاهای اساسی رو به افزایش رفت به طوری‌که در سال 2021 قیمت بسیاری از این کالاها نظیر نفت، فولاد، مس و محصولات کشاورزی بیشتر شد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط خبرگزاری کالاخبر منتشر شده، آمده است: آمارهای ارائه‌شده از سوی دولت چین نشان می‌دهد که به دلیل موج ابتلا به کرونای دلتا در این کشور و قرنطینه برخی از شهرهای بزرگ و کوچک آن، نرخ رشد اقتصادی چین در ماه جولای نسبت به ماه قبل از آن کمتر بود و انتظار می‌رود، این وضعیت در ماه آگوست هم ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

فعالیت 53 معدن زغال سنگ در چین از سر گرفته شد

کشف ذخایر نفت شیل در بزرگترین میدان نفتی چین

تحلیلگران بورس‌های کالایی «بلومبرگ»، بر این باورند که سرمایه‌گذاران، وضعیت تولیدات صنعتی در چین را به‌دقت رصد می‌کنند تا بتوانند نشانه‌های مثبت یا منفی درباره میزان تقاضا و سیاست‌های تولیدی برای ماه‌های آتی را شناسایی کنند. درصورتی‌که نشانه‌ها از کاهش قیمت‌ها حکایت کند، ورق در بازار کالاهای اساسی برمی‌گردد. آمارهای تجاری چین نشان می‌دهد که تقاضا در این کشور روند کاهشی به خود گرفته است.

در ماه جولای، واردات تمام کالاها به‌جز زغال‌سنگ، نسبت به ماه قبل از آن نیز نسبت به ماه جولای سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. همچنین نرخ رشد اعتبارات هم در این کشور کمتر شده است که در افزایش نرخ تورم اقتصاد چین ریشه دارد.

مرکز مطالعات «کاپیتال اکونومیکس» در گزارش خود تاکید کرد: «تمام نشانه‌های اقتصادی و بازاری از انتظار کاهش قیمت‌ها حکایت دارد و به نظر می‌رسد، سودی که کشورهای صادرکننده کالاهای اساسی نیمه اول امسال کسب کردند، دیگر وجود نخواهد داشت.» براساس این گزارش، انتظار می‌رود در فصل آخر سال ۲۰۲۱ قیمت نفت در بازار جهانی به حدود ۵۵ دلار برسد و قیمت مس هم با کاهشی بالغ‌بر ۸ درصد همراه باشد. درصورتی‌که همه‌گیری ناشی از کرونای دلتا اجرای پروژه‌های زیرساختی در چین را متوقف کند، احتمال افت تقاضا برای فولاد و درنتیجه، افت قیمت آن ‌هم وجود دارد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *