صادرات چین عرصه را برای شرکت‌های آلمانی تنگ کرد

بنا به اعلام شرکت‌های آلمانی صادرات کالاهای صنعتی چین به اروپا و حتی آلمان موجب شد تا فشار سنگینی را تحمل کنند.

به گزارش تجارت ایران و چین، صادرات کالاهای صنعتی چین به آلمان و اروپا کار را برای شرکت‌های آلمانی سخت کرده است. با انتشار بررسی‌های یک موسسه تحقیقات اقتصادی در کلن آلمان صادرات کالاهای صنعتی چین موجب شد تا شرکت‌های آلمانی حتی در مملکت خود تحت فشار قرار بگیرند.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط تحریریه و به نقل از بلومبرگ منتشر شده، آمده است: موسسه تحقیقانی Cologne Institute for Economic Research اعلام کرد صادرات چین به منطقه یورو و حتی کشور آلمان شامل کالاهای صنعتی پیچیده همچون ماشین آلات، محصولات دارویی و خودرو است اما این ها حوزه های کالایی هستند که از مدت ها قبل تحت سیطره تولیدکنندگان داخلی آلمان بوده است. روزنامه «وال ام زونتاگ» نیز گزارش داد سهم واردات چنین محصولاتی در کل اتحادیه اروپا از چین در سال ۲۰۰۰ حدود ۵۰.۷ درصد بود که در سال ۲۰۱۹ به ۶۸.۲ درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

صادرات محصولات دریایی ایمن سرماسازان جنوب به چین

رشد صادرات و واردات استان جیانگشی در نیمه نخست سال 2021

از نگاه تحلیلگران، این ارقام هشداری برای سیاستمداران و شرکت‌های آلمانی به شمار می‌آید و آنها را با پرسش‌های فراوانی در زمینه موفقیت اقتصادی این کشور در آینده روبرو کرده است. نکته اینجاست حتی صنعت خودروی آلمان که مدت‌های طولانی یکه تاز تولید موتورهای احتراقی در جهان بود اکنون در رقابت با تسلا و خودروهای الکتریکی قرار گرفته و فناوری آن نسبت به رقبای اروپایی هم عقب تر مانده است.

«یولگن متس» اقتصاددان آلمانی بر این اعتقاد است: آلمان شاهد رقابت شدید صادراتی با چین است. این رقابت نه تنها در سطح جهان وجود دارد حتی در بازار داخلی اروپا هم این رقابت به شدت در جریان است.

برخی تحلیلگران آلمانی به این پیش بینی دلخوش هستند که چین نتواند به روند کنونی خود ادامه دهد. گفته می شود چین الگوی اقتصادی آلمان را به عنوان راهنمای موفقیت خود در آینده تعیین کرده است. برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» دولت پکن با تمرکز بر افزایش تولیدات در بخش فناوری‌ها از رویکرد آلمانی نسخه‌برداری کرده است. با این حال متخصصان می‌گویند موفقیت چین در تقلید از مدل اقتصادی آلمان احتمالا به دلیل نامشخص بودن سیاست ها مهار خواهد شد.

«آخیم ومباخ» رئیس موسسه آلمانی ZEW Institute بر این باور است که کشورها باید سیاست‌های اقتصادی را در پیش بگیرند تا شرکت‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری کنند اما دولت پکن چنین روندی را اجرا نمی کند. بی‌اعتمادی و تغییرات ناگهانی سیاست‌ها در این کشور به وفور دیده می شود. این در حالی است که سیاست‌های اقتصادی آلمان ثابت است.

طبق این برآوردها در آینده روند حرکت اقتصادی و رشد چین با مشکلاتی روبرو می‌شود و این کشور دیگر قادر به رقابت با آلمان نخواهد بود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *