عراق به دنبال همکاری با چین برای حل مشکل کمبود برق

عراق برای حل مشکل کمبود برق خود این بار سراغ همکاری با شرکت چینی پاورچاینا رفته است.

به گزارش تجارت ایران و چین، براساس اعلام دفتر مطبوعاتی نخست وزیر عراق  این کشور با یک شرکت چینی قراردادی مبنی بر ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت دو گیگاوات بسته است. شرکت پاور چاینا در توافق اولیه متعهد شد در فاز اول 750 مگاوات احداث کند.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایسنا منتشر شده، آمده است: عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، برای تامین برق مورد نیازش به واردات انرژی ایران متکی است اما برای کاهش وابستگی به واردات برق و گاز ایران تحت فشار فزاینده آمریکا قرار دارد. دولت آمریکا از سال ۲۰۱۸ که صنعت انرژی ایران را هدف تحریم قرار داد، معافیت‌هایی به عراق برای ادامه واردات انرژی از همسایه‌اش صادر کرده است. در شرایطی که عراق با قطعی متناوب برق و عدم وجود ظرفیت داخلی کافی دست و پنجه نرم می کند، وزارت خارجه آمریکا معافیت دیگری صادر کرده که به عراق اجازه می دهد تا دسامبر به واردات از ایران ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:

150 میدان نفتی در عراق توسط چین حفر می شود

ساخت فرودگاه و مسکن در عراق، در دستور کار شرکت های چینی

اما مختل شدن روند صادرات گاز و برق ایران به کمبود گسترده برق عراق در تابستان امسال منجر شده است. مشکل عراق برای تسویه میلیاردها دلار بدهی معوق به ایران که ناشی از تحریم‌های آمریکا بوده، به پیچیدگی این وضعیت افزوده است. حملات مکرر گروه داعش به خطوط برق عراق هم کمبود برق در این کشور را تشدید کرده است.

عراق امسال توافقات انرژی تجدیدپذیر با شرکت‌های توتال و مصدر امضا کرده است. توافق با شرکت مصدر شامل توسعه حداقل دو گیگاوات انرژی خورشیدی است که در ۲۵ ژوئن اعلام شد. مقامات عراقی اظهار کرده‌اند این توافق به هدف عراق برای تولید ۲۰ تا ۲۵ درصد نیروی خود از منابع تجدیدپذیر معادل ۱۰ تا ۱۲ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ کمک خواهد کرد. عراق در مارس توافقی با شرکت توتال برای ساخت یک گیگاوات نیروی خورشیدی امضا کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، عراق همچنین به دنبال واردات برق از اردن، ترکیه، عربستان سعودی و شبکه شش عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *