ایران در صادرات خودرو رقیب چین می شود؟

با اعلام برنامه وزیر صمت مبنی بر صادرات یک میلیون خودرو تا سال 1400، کارشناسان و تحلیل‌گران بازار خودرو واکنش‌های متعددی نشان داده‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین، فاطمی امین وزیر صمت در دولت جدید از ارائه برنامه خود در سال 1400 مبنی بر صادرات یک میلیون خودرو خبر داده است. این در حالی است که چین به عنوان بزرگترین بازار خودرو در جهان هنوز نتوانسته به این امر دست پیدا کند. بسیاری از کارشناسان به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و معتقد هستند که اعلام بازه زمانی تعیین شده نیز برای صادرات خودرو توسط وزیر صمت نقد به آن وارد است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط تحریریه منتشر شده، آمده است: این برنامه بر تولید 3 میلیون خودرو با هف فروش 2 میلیون در بازار داخل و فروش 1 میلیون دستگاه در بازارهای خارجی استوار است. طبق این برنامه باید هر سال از 2 پلتفورم جدید رونمایی شود.

بیشتر بخوانید:

بازار خودرو ایران، بار دیگر میزبان خودروهای چینی می شود؟

ایران، متنوع ترین بازار خودروهای چینی در دنیا

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبر فوری معتقد است: باید خودروسازی آزاد و به برندهای مختلف اجازه سرمایه‌گذاری و تولید داده شود؛ اگر آزادی اقتصاد افزایش یابد، فساد کمتر خواهد شد. اکنون بزرگترین تولیدکنندگان خودرو مانند چین که تنوع بسیاری در تولید دارد شاید بتوانند به یک میلیون صادرات خودرو برسند اما در ایران این تعداد خودرو که در برنامه وزیر صمت جدید آمده به کجا می‌خواهد صادر شود؟ خودروهای انحصاری ایران در هیچ کشوری بفروش نمی‌رسد و تولید به هدف صادرات موجب ضرر خواهد شد.

این نکات قابل تامل است و خرابه صنعت خودرو چنان گسترده و عمیق است که فاطمی امین بعید است بتواند به این اهداف دست یابد و از صنعتی که مایه آزار و اذیت مردم ایران شده است، صنعتی قابل دفاع بسازد که مایه افتخار کشور شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “ایران در صادرات خودرو رقیب چین می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *