آینده بازار مس در دستان آمریکا و چین

نوسان قیمت این بار گریبانگیر بازار مس شده است. طی روزهای اخیر هر تن مس در بازارهای جهانی در کانال قیمتی 9300 تا 9400 دلاری نوسان دارد.

به گزارش تجارت ایران و چین، تصمیمات دو کشور ایالات متحده آمریکا و چین به عنوان اقتصادهای برتر دنیا آینده بازار مس را تا حدودی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. نرخ فعلی هر تن مس در فاصله 1300 دلاری با قیمت این فلز در چهارماه قبل قرار دارد. البته این نوسان قیمت شامل دیگر کامودیتی‌ها نیز می‌شود. گفتنی است بهای این فلز در حال حاضر 38 درصد بالاتر از نرخ فروش آن در مدت مشابه سال قبل است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

نوسان نرخ در کانالی محدود

در گزارشی که توسط دنيای اقتصاد منتشر شده، آمده است: ظرف روزهای پایانی ماه آگوست، مجددا مس در بازارهای جهانی به کانال 9 هزار دلاری بازگشت. در هفته ابتدایی ماه سپتامبر نیز نوسان قیمتی این فلز در این کانال قیمتی ادامه داشت، به گونه‌ای که در زمان تنظیم این گزارش برابر هفتم سپتامبر، هر تن مس در بورس فلزات لندن با نرخ 9 هزار و 333 دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت. در حال حاضر سیگنال‌های متعدد و متناقضی بر روند نوسان قیمتی مس در بازارهای جهانی اثرگذار شده که این موضوع برآورد تعدیل یا رشد نرخ در این بازار را برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت دشوار می‌کند. نوسان شاخص دلار آمریکا، نتیجه مذاکرات کارگری در شیلی و روند تقاضای معدنی مس از سوی چین مهم‌ترین مواردی هستند که آینده قیمتی این فلز سرخ را رقم خواهند زد.

بیشتر بخوانید:

چین چگونه بازار جهانی کامودیتی ها را بهم ریخت؟

آیا چین به دنبال ذخایر معدنی افغانستان است؟

داده‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا که روز جمعه هفته گذشته، یعنی سوم سپتامبر منتشر شد، چندان مثبت نبود. برخلاف انتظار، میزان اشتغال ایجادشده در این کشور ظرف ماه‌ آگوست بسیار کمتر از برآوردهای قبلی و البته میزان اشتغالزایی در ماه قبل بود. این موضوع به‌سرعت بر ارزش دلار آمریکا اثرگذار و باعث شد شاخص دلار آمریکا روز جمعه به 12/ 92 سقوط کند که این رقم کمترین میزان این شاخص پس از سوم آگوست بود.

عقبگرد محسوس ارزش شاخص دلار آمریکا سیگنالی موثر و قوی برای رشد بهای کامودیتی‌ها بود که اثر آن در رشد 14‌دلاری هر تن مس در روز پایانی هفته نمایان بود. طبق گزارش منتشرشده از سوی بلومبرگ، هفته قبل تعداد موقعیت‌های خرید بلندمدت مس در بازارهای ICE و CFTC با افزایش 144 درصدی روبه‌رو شده‌اند که این موضوع سیگنالی مثبت در جهت رشد قیمتی این فلز در هفته جاری است.

تضعیف اقتصاد چین، حامی تعدیل نرخ فلز سرخ

برخلاف داده‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا که از رشد بهای مس حمایت می‌کند، سیگنال‌های چین تضعیف‌کننده نرخ مس در بازارهای جهانی هستند. گفته می‌شود که سویه دلتا در بخشی از استان‌های چین شیوع پیدا کرده و همین موضوع نیز باعث شده تولید در مجموعه‌های صنعتی این کشور با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود. محدودیت‌های ایجادشده به دلیل شیوع سویه‌های جدید کرونا در چین، در عین رشد قابل ملاحظه بهای مواد اولیه، باعث شده تا در ماه آگوست از میزان تولیدات صنعتی چین از جمله تولید مس کاسته شود. این موضوع سیگنالی منفی برای بازار جهانی این فلز به‌شمار می‌رود.

دفتر رسمی ملی آمار چین، شاخص مدیران خرید (PMI) این کشور را برای ماه آگوست برابر 1/ 50 اعلام کرد که این رقم 3/ 0کمتر از میزان این شاخص در ماه جولای بود. کمتر شدن این شاخص از رقم 50 به معنی فرورفتن اقتصاد در شرایط رکودی است. همچنان شاخص PMI چین برای ماه آگوست بالاتر از 50 قرار گرفته، اما این شاخص در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. تضعیف این شاخص در چین سیگنالی منفی برای کامودیتی‌ها به‌شمار می‌رود. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده اغلب کامودیتی‌ها در دنیاست و تضعیف اقتصادی این کشور می‌تواند سیگنالی منفی و مهم برای بازارهای کالایی دنیا باشد.

با وجود کاهش شتاب رشد اقتصادی چین، دولت این کشور برنامه جدیدی درخصوص بهبود این وضعیت اعلام نکرده است. این در حالی است که عموما دولت چین همواره در برهه‌هایی از زمان که سرعت رشد اقتصادی‌اش کاهش محسوسی داشته، نسبت به اعمال محرک‌های جدید اقتصادی اقدام کرده است. با توجه به سهم بالای چین در بازار کامودیتی‌ها، هرگونه نوسان قیمتی در این بازار به اقدامات آینده دولت پکن بستگی خواهد داشت.

البته با توجه به رشد کم‌سابقه بهای کامودیتی‌ها ظرف ماه‌های اخیر و تصمیم دولت چین برای کنترل قیمت‌ها این احتمال نیز وجود دارد که در کوتاه‌مدت خبری از محرک‌های جدید اقتصادی در چین نباشد؛ چرا که اغلب محرک‌های اقتصادی خود زمینه‌ساز رشد قیمتی هستند.

بنابر آمار منتشرشده از سوی گمرک چین، در 7 ماه ابتدایی امسال برابر 3 میلیون و 220 هزار تن مس خالص وارد این کشور شده است. این در حالی است که میزان واردات مس خالص چین در 7 ماه ابتدایی سال قبل بالغ بر 3 میلیون و 560 هزار تن بوده است. این کاهش واردات تضعیف‌کننده بهای مس در بازارهای جهانی به‌شمار می‌رود.

در عین حال دولت چین به منظور کنترل بیشتر قیمت‌ها در بازار این کشور ظرف ماه‌های اخیر طی چند مرحله اقدام به آزادسازی ذخایر دولتی خود در زمینه فلزاتی همچون مس و آلومینیوم کرده که این موضوع نیز از تعدیل قیمتی در بازار چین حمایت کرده و خود سیگنالی منفی برای بازارهای جهانی تلقی می‌شود.

از میزان تقاضای چین برای مس ظرف 7‌ماه ابتدایی سال جاری کاسته شده، اما با توجه به برنامه‌های این کشور برای حرکت به سمت انرژی‌های پاک، همچنان بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تقاضای این کشور برای مس در بلندمدت مجددا افزایشی خواهد شد که این موضوع می‌تواند از صعود مجدد قیمتی در این بازار حمایت کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *