آیا ماجرای قفل شدن گوشی های شیائومی در ایران صحت دارد؟

چند روزی است که اخباری مبنی بر قفل شدن گوشی‌های برند شیائومی در کشور کوبا دست به دست می‌شود، این در حالی است که انجمن واردکنندگان موبایل در ایران اعلام کرده‌اند تا به حال حتی یک مورد گزارش در این خصوص نداشته‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین، به تازگی اخباری درخصوص قفل شدن گوشی‌های برند شیائومی در کشور کوبا منتشر شد، طی آن انجمن واردکنندگان موبایل صحت خبر آن را در ایران رد کرده‌اند و اعلام کردند تا به حال حتی یک مورد گزارش قفل شدن گوشی از این برند درکشورهای تحریم شده مانند کره‌شمالی، سوریه، سودان و کریمه گزارش نشده است.

برای دسترسی سریع به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط همشهری آنلاین منتشر شده، آمده است: اولین بار سه روز پیش یک کاربر از کوبا در سایت ردیت، از قفل شدن گوشی جدید خود پس از چند روز استفاده خبر داده بود. او گفت که گوشی شیائومی نوت ۸ دیگری نیز دارد که نزدیک به یک سال از آن استفاده می‌کند و این مشکل برای این گوشی اتفاق نیفتاده و برای گوشی جدیدش بعد از چند روز اتفاق افتاده است. این کاربر کوبایی ادعا کرده بود که از بیش از ۲۰ مورد مشکل مشابه که برای کاربران دیگر اتفاق افتاده آگاه است اما توضیحات بیشتری نداده است.

 

بیشتر بخوانید:

شیائومی چین، اپل آمریکا را از دور خارج کرد

عرضه نسخه تقویت شده MIUI 12.5 بر روی گوشی های می 10 و می 11 شیائومی

شیائومی در کشور کوبا به صورت رسمی فروش و خدماتی ارائه نمی‌دهد اما بسیاری از گوشی‌های ساخت این شرکت استفاده می‌کنند. پس از آن، از شب گذشته، برخی از سایت‌ها مانند XDA به بازنشر این خبر پرداختند و کشورهای دیگری را نیز به کوبا اضافه کردند. این در حالی است که انجمن واردکنندگان موبایل اعلام می‌کند با جست‌وجویی که انجام داده، هیچ موردی در ایران یا کشورهای دیگر گزارش نشده است و حتی افراد دیگری از کوبا چنین مشکلی را گزارش نکرده‌اند.

دلیل اضافه کردن نام ایران، کره شمالی، سوریه، سودان، کریمه به این لیست، بند ۱۴.۲ شرایط و ضوابط فروش شیائومی اروپاست که در وب‌سایت شیائومی و همچنین هنگام روشن کردن و فعال‌سازی اولیه گوشی‌های شیائومی ذکر شده است. بر اساس این بند، صادرات دوباره کلیه محصولات شیائومی تابع قوانین صادراتی آمریکا است و هرگونه فروش این محصولات به کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره شمالی، سودان و کریمه ممنوع است.

آنطور که محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: این شرایط و ضوابط برای صادرات گوشی‌ها و محصولاتی‌ است که از مبدا اروپا به این کشورها صادر می‌شوند و درواقع این محصولات فقط برای استفاده در اروپا تولید شده‌اند و نمی‌توان انها را بنا به قوانین تحریمی ایالات متحده به این کشورها صادر کرد، مانند هر کالای دیگر.

به گفته عالیان، این قوانین مربوط به فروشنده یعنی شیائومی فرانسه (که نمایندگی کل شیائومی اروپا را برعهده دارد) و مشتریست و مربوط به سایر مناطق نمی‌شود. حتی در لیست شرایط و ضوابط منتشرشده در وب‌سایت شیائومی چین، هند یا مناطق دیگر این محدودیت‌ها ذکر نشده است و احتمالا این گوشی‌های محدودی که در کوبا غیرفعال شده‌اند توسط مسافران یا یک شرکت از مبدا اروپا وارد کوبا شده‌اند. از آنجاییکه حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی در ایران یا کشورهای ذکرشده جز کوبا نبوده‌ایم، بنابراین به احتمال بسیار زیاد این خبر واقعیت ندارد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *