پایان همکاری رنو فرانسه و برلیانس چین

کاهش فروش خودرو در بزرگترین بازار خودروی جهان موجب شد تا رنوی فرانسه به فکر پایان دادن به همکاری با شرکت برلیانس چین بیفتد.

به گزارش تجارت ایران و چین، بنا به اخبار منتشر شده از روزنامه فرانسوی لزکو شرکت رنوی این کشور به فکر پایان دادن به همکاری با برلیانس چین برای تولید ون است. مسئولان رنو این تصمیم را به دلیل کاهش شدید فروش خودرو در بازار چین گرفته‌اند. هر چند که برلیانس در چین از حمایت‌های دولت برخوردار است اما افت فروش خودرو در این کشور تولیدکنندگان را متضرر ساخته است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط دنيای اقتصاد منتشر شده، آمده است: گفت‌وگوها‌ برای سرمایه‌گذاری مشترک بین رنو و برلیانس به سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد که در آن خودروساز فرانسوی با هولدینگ خودروسازی برلیانس در شنیانگ مرکز استان لیائونینگِ چین عملیات ساخت و تولید را طراحی و آغاز کردند. به ویژه هدف رنو از این همکاری مشترک، تولید ون‌های برقی تجاری بود.

اما بازار خودروی چین به همه سازندگان خارجی روی خوش نشان نمی‌دهد. همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ هم که مزید بر علت شده و آمار فروش را به قدری پایین کشیده که دیگر برای رنو توجیه اقتصادی ندارد و حضور با زیان به اعتبار این شرکت لطمه وارد کرده است.

رنو در سال گذشته کسب‌و‌کار اصلی خود یعنی فروش خودروهای سواری در چین را هم که با همکاری دانگ فنگ موتور راه‌اندازی کرده بود به خاطر فروش ضعیف و زیان زیاد رها کرد.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت صادرات نفت ایران به چین پس از تحریم های آمریکا چه می شود؟

همکاری مشترک رنوی فرانسه با جیلی چینی

با این حال رنو به این سادگی دست از بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان برنمی‌دارد. همین اواخر هم گفت‌وگوهای تجاری خود را به گروه هولدینگ جیلی آغاز کرده و قرار است در یک همکاری مشترک خودروهای هیبریدی با هم تولید کنند.

رنو در بیانیه‌ای از وجود چالش‌هایی خبر داده که با وجود دگردیسی در برنامه‌ها در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰، همچنان به قوت خود باقی است اما از اظهارنظر درباره پایان دادن به این همکاری مشترک خودداری کرده است.

رنو گفته است: «ما درباره حدس و گمان‌های بازار اظهارنظر نمی‌کنیم. سهامداران هر دو طرف حمایت‌های خود را [از جوینت ونچر] تا حد امکان انجام داده‌اند و همچنان بین دو گروه تماس‌ها به شکل منظم برقرار است.» برلیانس هم از اظهارنظر در این زمینه خودداری می‌کند.

گروه هولدینگ هوآچن، کمپانی مادر شرکت خودروسازی برلیانس بدهی میلیاردی دارد و در حال حاضر قانون‌گذاران و ناظران چینی در حال تحقیق و تفحص از آن هستند.

روزنامه فرانسوی لِزِکو Les Echos که خبر از پایان احتمالی این جوینت ونچر داده می‌گوید در همین ماه جاری در نشست اعضای هیات‌مدیره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

همین که برلیانس برای مدل‌های جدید در این جوینت ونچر اقدام و سرمایه‌گذاری نکرده است، نشان می‌دهد رنو از سودآوری این عملیات مشترک دچار تردید شده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *