شی جین پینگ تمایلی به دیدن بایدن ندارد

رسانه‌های آمریکایی از عدم تمایل شی جین‌پینگ برای یک نشست دوجانبه با جو بایدن خبر داده‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین، جو بایدن که در دوره کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا مدعی شد بیشتر از هر کسی شی جین‌پینگ را می‌شناسد و می‌تواند با وی نشست و برخاست کند. حال رسانه‌های آمریکایی از عدم تمایل رئیس‌جمهور چین به برگزاری نشست دوجانبه با همتای آمریکایی‌‌اش خبر داده‌اند. هرچند بایدن این گزارش را نادرست و غلط خواند. رئیس‌جمهور فعلی آمریکا معتقد است که  می‌تواند چین را با رقابت استراتژیک مهار کند.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

دستورات شی جینپینگ برای تقویت آمادگی جنگی ارتش چین

هوآوی موفق به دریافت مجوز خرید تراشه از آمریکا شد

در گزارشی که توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شده، آمده است: بایدن بسیار تلاش کرد تا با مقامات چین از موضع قدرت صحبت کند و بتواند در حوزه‌های رقابتی، فضایی را برای واشنگتن باز کند اما چه در دیدار وزیران خارجه و مشاوران امنیت ملی دو طرف و چه در دیدار جان کری نماینده ویژه آمریکا در تغییرات اقلیمی با دیوار محکم چین روبرو شدند که دیگر حاضر نیست همچون گذشته، از دریچه سکوت و مماشات با سیاست‌های تهاجمی کاخ سفید برخورد کند تا جایی که وانگ یی وزیر خارجه چین در دیدار کری به صراحت اعلام کرد شرط همکاری چین با آمریکا در زمینه تغییرات اقلیمی، تغییر رفتار آمریکا در سایر حوزه‌ها و تقویت همکاری در همه آنها است.

حال، خبرگزاری رویترز امروز خبر داد که روزنامه فایننشیال تایمز پیشتر به نقل از چندین منبع آگاه فاش کرده بود که هفته پیش و در جریان تماس تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای بایدن با شی، رئیس جمهوری چین پیشنهاد بایدن را نپذیرفت و در عوض اصرار داشت که واشنگتن از تندی لحن خود در قبال پکن بکاهد.

بایدن در پاسخ به سؤال خبرنگاران که آیا از عدم تمایل همتای چینی خود ناامید شده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد.

با این وجود یکی از منابع آگاه در تماس با رویترز بار دیگر صحت گزارش فایننشیال تایمز را تأیید کرد و گفت که گویا مقام چینی به دنبال آن بوده است تا پیش از هر چیز لحن و فضای روابط دوجانبه بهبود یابد.

فایننشیال تایمز به نقل از یکی از منابع خود نوشته بود که بایدن برگزاری این اجلاس سران را به عنوان یکی از چندین گزینه پیگیری تعامل با شی مطرح کرده بود و انتظار پاسخ فوری را نداشت.

این روزنامه انگلیسی به نقل از یکی از مقامات آمریکایی خبر داد که کاخ سفید عدم تمایل رئیس‌جمهوری چین با ایده برگزاری این نشست را تا حدی به دلیل نگرانی در مورد بیماری کووید می‌دانسته است.

نشست پائیز سران گروه ۲۰ در ایتالیا نیز به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی دیدار حضوری این دو مطرح شده، اما رئیس جمهوری چین از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید، کشورش را ترک نکرده است.

مشخص نیست با توجه به اینکه به تازگی خبرهایی از موضع ژنرال مارک مایلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا منتشر شده است که در یک تماس مخفیانه طرح دونالد ترامپ برای جنگ با چین را به مقامات پکن اطلاع داده است، روابط دو طرف به کجا خواهد کشید و آیا بایدن خواهد توانست از دیوار محکم چین عبور کند یا مساله چین به پاشنه آشیل دیگری در کنار مسایلی همچون افغانستان بدل خواهد شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *