کاهش خرید مسکن در چین در پی سقوط قیمت سنگ آهن

قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی در دوران پاندمی کرونا بیشترین افت را داشته، در پی این کاهش قیمت، خرید مسکن در چین نیز روند نزولی داشته است.

به گزارش تجارت ایران و چین، قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی در حالی نصف شد که فروش مسکن در چین نیز روند کاهشی خود را طی می‌کند. شرکت‌های املاک در چین از افت شدید فروش مسکن خبر داده‌اند که موجب ورشکستگی شرکت‌های بزرگی چون اور گرند شد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط دنيای اقتصاد منتشر شده، آمده است: با وجود کاهش موجودی انبارهای سنگ‌‌‌آهن در چین و افزایش نرخ شمش و محصولات فولادی در این کشور ظرف هفته‌‌‌های اخیر، سنگ‌‌‌آهن همچنان در مسیر سقوط قیمتی حرکت می‌کند، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که بهای این محصول در روز پایانی هفته قبل، یعنی جمعه هفدهم سپتامبر، به نصف نرخ این محصول در قله تاریخی آن طی ماه مه امسال رسید.

درحالی بهای سنگ‌‌‌آهن ظرف هفته جاری در مسیر عقبگرد قیمتی قدم برداشت که شرکت واله به‌‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌‌‌آهن در دنیا هفته قبل از کاهش برنامه تولید خود در سال‌جاری میلادی به‌‌‌منظور جلوگیری از افت بیشتر نرخ در این بازار خبر داده بود.

با وجود این، بازار بی‌‌‌توجه به این سیگنال محرک قیمت و متاثر از سیگنال‌‌‌های کاهشی، از جمله رکود کم‌سابقه در بخش املاک چین، افزایش محدودیت‌های تولید فولاد در این کشور به‌منظور کاهش انتشار آلایندگی‌‌‌های کربنی و شیوع مجدد سویه‌‌‌های جدید کرونا در بخش‌‌‌های مختلف دنیا و احتمال کاهش تقاضای مصرفی در مسیر افت بیشتر نرخ قدم برداشت.

قیمت سنگ‌‌‌آهن نصف شد

عقبگرد قیمتی سنگ‌‌‌آهن در هفته اخیر نیز ادامه‌‌‌دار شد، به گونه‌‌‌ای که هر تن سنگ‌آهن عیار۵/ ۶۳درصد وارداتی به چین تحویل بندر تیانجین، روز جمعه هفدهم سپتامبر به ۵/ ۱۰۴دلار رسید که این رقم کمتر از نصف نرخ همین محصول در ماه مه امسال بود. بهای معامله هر تن سنگ‌‌‌آهن وارداتی چین با مشخصات بیان‌شده، روز جمعه هفته گذشته به کمترین نرخ این محصول پس از جولای ۲۰۲۰ رسید.

  رکود ۲۰ درصدی معاملات مسکن در چین

رکود در بخش مسکن چین، یکی از دلایل استمرار افت نرخ سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی بود. بلومبرگ در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد، از کاهش ۲۰درصدی فروش مسکن در چین ظرف ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. این آمار بر اساس داده‌‌‌های اداره ملی آمار چین برآورد شده است.

طبق این گزارش، در ماه آگوست سال‌جاری میلادی میزان خرید مسکن در چین بیشترین افت را از زمان شروع بحران اقتصادی کرونا داشته است. در گزارش بلومبرگ آمده است که قیمت خانه‌‌‌های نوساز (فروش اول) در ۷۰ شهر چین در ماه آگوست نسبت به ماه قبل (جولای) رشد ۱۶/ ۰درصدی داشت که این رقم کمترین سرعت رشد مسکن در چین از ابتدای امسال بود.

بیشتر بخوانید:

همچنین بهای خانه‌‌‌های فروش دومی در چین در ماه آگوست با کاهش نرخ ۰۲/ ۰درصدی نسبت به ماه قبل روبه‌رو شد. این اولین مرتبه پس از فوریه ۲۰۲۰ بود که نرخ مسکن در چین با افت قیمت ماهانه روبه‌رو می‌‌‌شد.

پارامترهای متعددی بر بازار مسکن چین اثرگذار شده‌‌‌اند؛ از جمله بدتر شدن وضعیت اقتصادی شرکت اورگرند به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت املاک و مستغلات در چین، افزایش قوانین سختگیرانه برای خرید خانه و اقداماتی که برای محدود کردن وام‌‌‌های خرید و ساخت خانه در این کشور انجام شده است. مجموع این موارد تاثیر خود را بر بازار املاک چین گذاشته است.

گروه اورگرند، شرکت املاک و مستغلات چینی است که در زمینه ساخت‌‌‌وساز و مدیریت مجتمع‌‌‌های مسکونی، اداری و تجاری و توسعه املاک و مستغلات فعالیت می‌کند. این شرکت ظرف ماه‌‌‌های گذشته با مشکلات مالی روبه‌رو شد و در حال حاضر در معرض خطر ورشکستگی قرار دارد. شرکت اورگرند با بدهی ۳۰۰میلیارد دلاری روبه‌روست و گفته می‌شود بدهکارترین شرکت ساختمانی در جهان است. اورگرند قیمت آپارتمان‌‌‌های خود را در ماه‌‌‌های اخیر برای جمع‌آوری پول نقد کاهش داده است.

با وجود این، گفته می‌شود که این شرکت از پرداخت پول تامین‌‌‌کنندگان مصالح خود بازمانده و در چند هفته اخیر چند بار به سرمایه‌گذاران هشدار داده که ممکن است نتواند بدهی وام‌‌‌های خود را بپردازد و بانک‌ها دارایی‌‌‌های آن را ضبط کنند. سقوط این شرکت عظیم چینی، نه‌تنها اقتصاد چین، بلکه بازارهای سایر کشورهای دنیا را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است که درصورت بروز این موضوع باید منتظر تبعات منفی آن بر بازارهای دنیا باشیم. در این شرایط، این شرکت می‌‌‌گوید بر چالش‌‌‌هایش در فروش ملک ظرف ماه سپتامبر افزوده شده است.

رکود در بخش مسکن چین سیگنالی مهم برای بازار آهن و فولاد این کشور به‌‌‌شمار می‌رود که البته با توجه به سهم بالای چین در مصرف آهن و فولاد، این سیگنال می‌تواند بازارهای جهانی را نیز با خود همراه کند. بدتر شدن وضعیت رکود در بخش مسکن چین ظرف ماه آگوست و استمرار این رکود در ماه سپتامبر می‌تواند به تضعیف تقاضای فولاد در بازار داخلی چین ظرف ماه‌‌‌های پیش رو بینجامد که سیگنالی در جهت تضعیف بیشتر نرخ در این بازار است.

سیگنال کاهش تولید واله بر بازار منفی سنگ‌آهن اثرگذار نشد

شرکت واله یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌‌‌آهن در دنیا ظرف سال‌های اخیر بوده است. این شرکت برزیلی هفته گذشته اعلام کرد که برنامه تولید سنگ‌‌‌آهن خود را برای سال‌جاری از ۳۷۰میلیون تن محصول به ۳۴۳میلیون تن کاهش خواهد داد. این شرکت ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های سنگ‌‌‌آهن استرالیایی نیز از این کاهش برنامه تولید حمایت کنند و به این ترتیب از ریزش بیشتر بهای سنگ‌‌‌آهن در بازارهای دنیا جلوگیری شود.

همچنین واله اعلام کرد: که در سال ۲۰۲۲ برابر ۳۷۰میلیون تن سنگ‌آهن تولید خواهد کرد. این در حالی است که این کشور برنامه تولید ۴۰۰میلیون تن محصول را برای سال آینده میلادی مدنظر داشت.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *