عنوان استاد افتخاری دانشگاه شی آن به دو کارگردان و فعال فرهنگی ایرانی

نرگس آبیار و حسین خلیفی گیوی، کارگردان و فعال فرهنگی از دانشگاه “شی آن”چین عنوان “استاد افتخاری” دریافت کرده‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین، دانشکده رسانه‌های نوین دانشگاه “شی آن” از اعطای عنوان “استاد افتخاری” به نرگس آبیار کارگردان و حسین خلیفی گیوی فعال فرهنگی خبر داده‌اند. گفتنی است آبیار که به عنوان کارگردان پروژه یک فیلم چینی در شهر” شی آن” به سر می‌برد، با حاضر شدن در بین دانشجویان این دانشگاه کلاس “کارگردانی با روش ساختار شکنی” را برگزار کرد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شده، آمده است: در این برنامه که با همکاری دانشگاه شی ان برگزار شد، دانشجویان در مقاطع مختلف در رشته‌های تئاتر، بازیگری و کارگردانی ضمن حضور در این کلاس سوالاتی را نیز مطرح کردند. محوریت این کلاس درمورد ساختار شکنی در فیلم و سینما و کارگردانی بود.

بیشتر بخوانید:

نرگس آبیار طی سخنانی در این کارگاه آموزشی اظهار داشت، برای ساخت یک اثر هنری می‌بایستی ترس را کنار گذاشت و برای شروع از موانع موجود نترسید. درون همه ما مملو از انرژی‌های نهفته است که با سلوک و تمرکز می توان از این نیروهای طبیعی استفاده کرد و این کشف و شهود همواره باید در زندگی هنرمند جاری و ساری باشد. نوآوری در کار با درون انسان‌ها رابطه مستقیمی دارد و هر اثر هنری آیینه درون انسان‌ها نیز هست.

این کارگردان ایرانی افزود: بسیار خرسندم با دانشجویان چینی گفتگوی مستقیم انجام می‌دهم چرا که این کلاسها می‌تواند به یادگیری دانشجویان بیشتر کمک کند و من نیز در این بین می‌توانم چیزهای جدیدی را از دانشجویان یادبگیرم.

به گفته وی، چین و ایران به عنوان دو کشور مهم در جاده ابریشم تاثیرات فرهنگی زیادی را در این جاده بر جای گذاشته اند و حفظ و ادامه مبادلات فرهنگی بین دو ملت حائز اهمیت ویژه است.

وی در ادامه توضیح داد: ساختار شکنی و ایجاد الگوهای جدید روایی در حال حاضر نیاز مبرم سینمای چین است و باید بی پروا به موضوعات مختلف از جمله موضوعات اجتماعی پرداخت و مستند برای کشف حقایق پیرامون می تواند ابزار خوبی باشد.

در ادامه دانشجویان حاضر سوالاتی را در مورد تفاوت های فیلم های ساخته شده در هالیوود و ایران مطرح کردند. آبیار در این زمینه اظهار داشت: سینمای هالیوود اغلب صبغه تجاری دارد اما فیلم های مستقل هم گاها توسط بعضی فیلمسازان ساخته می شود. ما نیز در ایران سینمای تجاری داریم و تاریخ این سینما از ابتدای تشکیل فیلم و سینما در ایران تا به حال ادامه دارد و سینمای هنری و آوانگارد ما نیز به موزات سینمای تجاری حیات پویایی دارد.

این کارگردان ایرانی در پاسخ یک دانشجوی دیگر که پرسید «با توجه به اینکه شاید زنان در همه دنیا محدودیت هایی در ساخت فیلم داشته باشند. چطور می توانند این مشکلات را برطرف کنند» گفت: زنان در طول تاریخ بر بزرگترین مشکلات بشری غلبه کرده اند و در برخی مواقع تاریخ ساز شده اند.

آبیار در پاسخ به یکی دیگر از دانشجویان که از عوامل محیطی در تولید فیلم پرسید، گفت: در آثار من معمولا سعی می شود در محیط های واقعی فیلمبرداری انجام شود و گروه تولید تلاش می کنند تمام موانع را بر طرف کنند.

حسین خلیفی گیوی، فعال فرهنگی ایرانی مقیم چین هم با اشاره به دریافت لوح «استاد افتخاری» از دانشگاه شی آن اعلام کرد: بسیار افتخار می کنم به عنوان فعال فرهنگی این لوح را دریافت کرده ام و امیدوار هستم به عنوان یک پل ارتباطی، در رویدادهای مختلف فرهنگی مثل فیلم، موسیقی، نمایشگاه های فرهنگی و غیره نقش خود را به شکل موثری ایفا کنم و مردم ایران و چین را هر چه بیشتر و ‌بهتر به هم نزدیک کنم.

در ادامه این مستر کلاس نیز رییس دانشکده ضمن تشکر از حضور خانم آبیار در دانشکده، بر همکاری های بیشتر سینمایی بین ایران و چین تاکید کرد.

در پایان این کارگاه نرگس آبیار از تجهیزات و سالن فیلم برداری این دانشکده بازدید کرد.

«شی ان» از سال ۱۹۸۹ خواهر خوانده شهر اصفهان است و خاستگاه جاده ابریشم زمینی نیز هست.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *