آمادگی پکن بر گسترش روابط با ایران

ایران و چین با امضای سند همکاری 25 ساله، بر گسترش روابط خود با يکديگر تاکید دارند.

به گزارش تجارت ایران و چین، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود بر لزوم گسترش روابط با تهران تاکید کرده است. وی عنوان کرد: موضع مشروع ایران در حراست از منافع ملی‌اش در زمینه موضوع هسته‌ای را درک می‌کنیم.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایسنا و به نقل از شینهوا منتشر شده، آمده است: وانگ یی در اظهارات خود با اعلام آمادگی برای عملیاتی سازی سند ٢٥ ساله همکاری میان دو کشور تاکید کرد: مهم نیست که وضعیت منطقه و بین الملل به چه شکلی تغییر کند، چین برای گسترش هرچه بیشتر شراکت جامع استراتژیک خود با ایران تلاش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

وزیر امورخارجه چین در ادامه با اشاره به گفت وگوی سران دو کشور در ماه اوت اظهار داشت: پکن مایل است به همکاری خود با ایران برای حمایت قاطعانه از یکدیگر در مسائلی که به نفع دو طرف بوده و برای هر دو کشور حائز اهمیت است و همچنین در جهت مخالفت با اقدامات زورگویانه یکجانبه و دفاع از انصاف و عدالت بین‌المللی ادامه دهد.

دیپلمات ارشد چین همچنین با بیان اینکه کشورش آماده تقویت همکاری و هماهنگی با ایران در زمینه امور منطقه‌ای و بین‌الملل است، تصریح کرد: ایران و چین می بایست همکاری عملیاتی خود را برای رسیدن به نتیجه، به ویژه در زمینه مقابله با همه گیری کرونا تا ریشه کن شدن کامل این بیماری تقویت کنند.

وانگ یی افزود: چین موضع مشروع ایران در حراست از منافع ملی‌اش در زمینه موضوع هسته‌ای را درک و از شروع مجدد مذاکرات وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کند.

وزیر امورخارجه چین در پایان خاطر نشان کرد: چین مایل است با ایران و سایر طرف‌های برجام برای پیشبرد مذاکرات در جهت مسالمت‌آمیز به گونه‌ای که به صلح و ثبات منطقه کمک کند، همکاری کند.

در این گفت‌وگوی تلفنی وزیر امورخارجه کشورمان نیز ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تاکید ویژه بر ضرورت عملیاتی ساختن برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله، از همراهی ارزشمند چین در تامین واکسن مورد نیاز کشورمان تقدیر کرد و در خصوص آخرین وضعیت برجام با همتای چینی تبادل نظر کرد .

امیرعبداللهیان در ادامه ضمن راهبردی خواندن روابط دو کشور، بر اهتمام جدی تهران جهت پیگیری توافقات رییس جمهور شی جین پینگ و دکتر رییسی در تماس تلفنی اخیر طرفین و همچنین اجرای کامل سند همکاری های ۲۵ ساله دو کشور تاکید کرد.

 

انتهای پیام‌

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *