تلاش چین برای از سرگیری مذاکرات برجام

در حالی که زمان دقیق برگزاری نشست در خصوص برجام مشخص نیست، چین در تماس تلفنی با همتای عربستانی خود عنوان کرد: کشورش تلاش خود در جهت از سرگیری مذاکرات برجام را افزایش خواهد داد.

به گزارش تجارت ایران و چین، رادیو بین‌المللی چین روز یکشنبه اعلام کرد: وانگ یی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود عنوان کرد: چین در مسئله برجام به دنبال هیچ سود شخصی یا سیاسی نیست. ما همواره موضع روشن خود در خصوص موضوع هسته‌ای ایران بیان کردیم. چین به دنبال حفاظت از امنیت خاورمیانه و خلیج‌فارس است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایرنا منتشر شده، آمده است: وانگ یی در ادامه گفت: چین نگرانی‌های مشروع عربستان سعودی در حفظ امنیت ملی خود را درک کرده و از آن حمایت می کند.

وانگ یی گفت: در مواجهه با تنش‌های بین‌المللی، چین و عربستان سعودی باید ارتباطات استراتژیک نزدیک خود را حفظ کنند؛ این مسوولیت قید شده در مشارکت استراتژیک جامع بین چین و عربستان است. طی سال های اخیر نیز، با توجه و هدایت راهبردی سران دو کشور، روابط چین و عربستان به طور مستمر توسعه می یابد.

وزیر خارجه چین افزود که کشورش از موضع قوی عربستان به منظور پشتیبانی از چین در موضوعات مربوط به منافع اصلی چین قدردانی می کند و مانند همیشه قاطعانه از عربستان در حفاظت از حاکمیت ملی، امنیت و ثبات حمایت می کند و به طور قطع با هرگونه دخالت در امور داخلی عربستان مخالف است.

وی ادامه داد: پکن فعالانه در پروژه های توسعه عربستان سعودی مشارکت دارد و مایل است همراه با ریاض برای تعمیق ساخت مشترک “کمربند و جاده” و “چشم انداز ۲۰۳۰” عربستان سعودی همکاری داشته باشد و برای دستیابی به نتایج بیشتر در همکاری ها در زمینه انرژی، تاسیسات زیربنایی، سرمایه گذاری و ۵G تلاش کند.

بیشتر بخوانید:

به گفته وی، چین مایل است با استفاده از فرصت چهلمین سالگرد برقراری روابط بین چین و شورای همکاری خلیج فارس، مذاکرات در مورد توافق نامه تجارت آزاد بین چین و این شورا را هرچه زودتر عملی کند.

وانگ گفت: پکن از آمادگی فعال ریاض برای میزبانی اجلاس سران چین و عرب قدردانی می کند و مایل است ارتباط خود را برای انجام کارهای مقدماتی این اجلاس در زمان مناسب حفظ کند.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی هم در این تماس گفت: روابط کشورش و چین بسیار مهم است و به خوبی پیش می رود. ریاض همواره پکن را به عنوان یک شریک استراتژیک قابل اعتماد می داند و مایل است همراه با یکدیگر همکاری ها در زمینه های مختلف را تعمیق بخشند.

وی افزود: عربستان سعودی برای نقش منحصر بفرد چین در موضوع هسته ای ایران اهمیت زیادی قائل است و انتظار دارد که این کشور نقش مهمی در از سرگیری توافق هسته ای ایران و حل همه جانبه و پایدار این مسئله ایفا کند.

نخست وزیر عربستان سعودی از چین برای مخالفت با مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی عربستان قدردانی کرد و افزود: عربستان سعودی همچنین با هرگونه دخالت در امور داخلی چین قاطعانه مخالف است، این اصلی است که ریاض همواره از آن دفاع کرده است.

در پایان دو طرف همچنین توافق کردند که تلاش های مشترکی را برای پیشبرد روابط دوجانبه به سطح بالاتر و عمیق تر انجام دهند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *