حریری: روابط ایران و چین همواره در حال پیشرفت بوده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به افزایش روابط ایران و چین تاکید کرد: این رابطه هیچ‌گاه جناحی نبوده، تمام روسای جمهور چین جز یک نفر به ایران سفر کردند، این خود گواه این مساله است.

به گزارش تجارت ایران و چین، مجیدرضا حریری رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران و چین ضمن اشاره به پنجاهمین سال روابط ایران و چین عنوان کرد: عده‌ای نمی‌خواهند رابطه با چین مسیر درست خود را پیش ببرد، به عنوان مثال خبری که به کاهش خرید نفت چین از ایران مربوط می‌شد و پس از آن آمریکا چین را تحت فشار قرار داد تا از ایران نفت نخرد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

روابط ایران و چین همواره در حال پیشرفت بوده است

در گزارشی که توسط کانال تلگرامی اتاق بازرگانی ایران و چین منتشر شده، آمده است: حریری در ادامه افزود: امسال ۵۰ امین سال روابط ایران و چین بوده است، این رابطه پیش از انقلاب اسلامی شروع شده و همواره در حال رشد بوده است، انقلاب اسلامی ایران با اصلاحات چین که به عنوان روابط باز مشهور است همزمان شد.

این روابط پس از سفری که مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری خود به چین داشتند، به سرعت پیشرفت کرد و در طول این ۵۰ سال نیز همه دولت‌ها ارتباط خوبی با چین داشته و این کشور از جمله معدود کشورهایی است که همه رؤسای جمهور ایران به آن سفر کرده‌اند.

همه رؤسای جمهور ایران به چین سفر کرده‌اند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: همچنین همه رؤسای جمهور چین به جز یک نفر از آنها به ایران سفر کرده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد رابطه ایران و چین جناحی نیست.

امکان دارد دولت‌هایی در ایران سر کار بوده‌اند که نگاه آنان به غرب بیشتر بوده و رابطه ایران و چین را در اولویت قرار نداده‌اند، اما تاکنون کسی منکر این رابطه نشده؛ این رابطه همواره به ویژه در حوزه‌های اقتصادی پیشرفت کرده است.

رابطه ایران و چین انتخابی نیست

حریری اضافه کرد: رابطه ایران و چین انتخابی نیست، اولین شریک تجاری بیش از ۱۲۰ کشور جهان چین است، ایران نیز یکی از این کشورها است، حتی در منطقه میزان مبادلات تجاری خاورمیانه کشورهایی همچون عربستان که از نظر سیاسی در اردوگاه غرب هستند، چندین برابر ایران است.

این موضوع نشان می‌دهد که واقعیت اقتصادی چین و نوع اقتصاد آنکه مبتنی بر توسعه تجارت بین‌المللی است، خود را به اقتصاد جهان تحمیل کرده و راهکاری به جز برقراری روابط برای کشورها قرار نداده است.

چین در ۱۰ سال آینده به برترین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روابط سیاسی ایران و چین خوب است، باید بتوان بیشترین بهره برداری را در روابط تجاری با این کشور داشت، امروز دومین اقتصاد برتر دنیا چین بوده که در کمتر از ۱۰ سال آینده به برترین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد.

بنابراین لازم است ایران برنامه روابط خود با چین را تدوین کرده و در بلندمدت برای آن برنامه‌ریزی کند، اگر ایران برنامه‌ریزی مشترکی برای رابطه با چین نداشته باشد به این معنا که چین هم برای ایران برنامه ندارد نیست، بنابراین مصلحت این است که برای برنامه بلند مدت اقتصادی با چین برنامه‌ریزی داشته باشیم.

آخرین وضعیت سند ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: یکی از برنامه‌های مشترک تجاری بلندمدت در همکاری با چین، سند جامع ۲۵ ساله همکاری ایران و چین است که در فروردین ماه ۱۴۰۰ امضا شده و پس از آن شاهد تحولات سیاسی در ایران بودیم، اجرایی شدن این سند به همین دلیل به کندی پیش رفت اما با استقرار دولت سیزدهم اجرای آن در حال پیگیری بوده و امید است به زودی خبرهای خوبی از آن منتشر شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *