10 راهکار جالب برای اینکه شریک تجاری چینی را تحت تاثیر قرار دهید

شناخت پیچیدگی‌های بازاری مثل بازار چین به زمان زیادی نیاز دارد، اما با این حال، کارهایی می‌توان انجام داد که شرکای تجاری چینی شما بیشتر تحت تأثیر قرار بگیرند. گاهی تجار ابزار کافی را در اختیار دارند، اما نحوه ارتباط صحیح با چینی‌ها را بلد نیستند. در ادامه، کارشناسان تجارت ایران و چین به چند نکته تأثیرگذار جهت برقراری ارتباط مؤثر با شرکای چینی اشاره می‌کنند:

1- کل چین را به یک چشم نبینید: هر شهر کشور چین قوانین و رسوم خاص خودش را دارد که قبل از ورود، باید تحقیق کافی در این زمینه صورت بگیرد.

2- از حساسیت‌های ژئوپلیتیک آگاه باشید: از صحبت درمورد مسئله تایوان، تبت و هنگ‌کنگ اجتناب کنید.

3- مراقب نحوه صحبت‌تان باشید: در مقابل شریک چینی‌تان، این کشور را هرگز جهان سومی، در حال توسعه و امثالهم خطاب نکنید، چون آن‌ها روی فرهنگ و تاریخ غنی کشورشان حساس هستند.

4- روی ایجاد رابطه صحیح حساسیت به خرج دهید. چینی‌ها عادت دارند با شرکای تجاری‌شان راحت باشند.

5- گوانکسی: گوانکسی یعنی ایجاد روابط تجاری پایدار که کلید انجام تجارت در چین است. اینکه مطمئن شوید شریک تجاری شما ارتباط مناسبی با خط شغلی شما دارد یا نه، بخشی از گوانکسی است.

6- با انگیزه‌های چینی‌ها آشنا باشید. درک کاملی از وضعیت منطقه داشته باشید. به عنوان مثال، در برخی فرهنگ‌های چین ارائه رایگان خدمات، کار خوشایندی نیست.

7- رسانه‌های اجتماعی: توئیتر یا فیس‌بوک در کشور چین مسدود است، اما هنوز از شبکه‌های اجتماعی آزاد متعددی می‌توانید بهره بگیرید.

8- تعطیلی‌های مهم چین را به خاطر بسپارید.

9- درمورد آداب هدیه دادن تحقیق کنید: گاهی اوقات، هدیه دادن ممکن است جنبه رشوه پیدا کند. چینی‌ها بسیار روی رنگ‌ها، نمادها و اعداد حساس هستند؛ بنابراین، قبل از هدیه دادن حتماً تحقیق داشته باشید.

10- تا می‌توانید جلسات حضوری با شریک تجاری خود برگزار کنید. چینی‌ها با کسانی رابطه تجاری برقرار می‌کنند که آن‌ها را کامل بشناسند. نحوه ارتباط غیرکلامی را در خودتان تقویت کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *