ساخت پایگاه نظامی در تاجیکستان توسط چین

چین قصد دارد در تاجیکستان پايگاه نظامی بسازد. پارلمان این کشور از کمک چین در ساخت پایگاه نیروهای پلیس در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان خبر داد.

به گزارش تجارت ایران و چین، چین تصمیم دارد هزینه‌ی ساخت یک پايگاه نظامی در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان را تامین کند. فیگارو نوشت: جایگاه این پایگاه در استان گورنو_بدخشان در کوه‌های پامیر واقع خواهد شد، که با استان سینکیانگ چین و همچنین استان بدخشان در شمال شرقی افغانستان همسایه است.

در گزارشی که توسط ایسنا منتشر شده، آمده است: مکانی در واخون(Vakhon)، در مجاورت کریدور واخان ( Wakhan ) افغانستان و حدود ۲۰ کیلومتری استان شمالی خیبر پختونخوا پاکستان.

معاون اول وزیر کشور تاجیکستان به پارلمان گفت: وزارت امنیت عمومی چین حدود ۸.۶ میلیون دلار را برای ساخت و ساز و تجهیز این تاسیسات قبل از تحویل آن به واحدی از پلیس شبه نظامی واکنش سریع تاجیکستان هزینه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اوت، کشورهای منطقه نگران یک خلاء امنیتی هستند که می‌تواند باعث افزایش گروه‌های تروریستی شود.

در حالی که سایر کشورهای آسیای مرکزی با طالبان وارد گفتگو شده اند، تاجیکستان از هرگونه تماس با اربابان جدید کابل خودداری می کند.

رئیس پارلمان تاجیکستان گفت: هیچ نیروی چینی در این تاسیسات مستقر نخواهد شد.

طرح ساخت این پست در بحبوحه تنش میان دولت دوشنبه و حاکمان جدید طالبان افغانستان صورت می گیرد. امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، از به رسمیت شناختن دولت طالبان امتناع کرده و خواستار نمایندگی گسترده‌تری از گروه‌های قومی افغانستان شده است.

کابل نیز به نوبه خود به دوشنبه نسبت به مداخله در امور داخلی خود هشدار داده است.

به گزارش رسانه های روسی، طالبان با یک گروه شبه نظامی قومی تاجیک مستقر در شمال افغانستان که به دنبال سرنگونی دولت رحمان است، ائتلاف کرده‌اند.

یک سازمان امنیتی منطقه‌ای به رهبری روسیه هفته گذشته تمریناتی را در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان برگزار کرد تا نشان دهد که مسکو آماده حفاظت از دوشنبه در صورت تهاجم از جنوب است.

چین یکی از سرمایه گذاران بزرگ در تاجیکستان است و پکن نیز در موارد متعددی به عنوان یک کمک کننده عمل کرده است و به عنوان مثال، ساختمان جدید پارلمان را به صورت رایگان تحویل داده است.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *